Polacy chodzą coraz częściej do restauracji i wydają coraz więcej na jeden posiłek

Autor: dlahandlu.pl 4 września 2019 11:15

Polacy chodzą coraz częściej do restauracji i wydają coraz więcej na jeden posiłek Fot. Shutterstock

Zdecydowana większość polskich konsumentów jada poza domem. 93 proc. badanych korzysta z lokali gastronomicznych, co w porównaniu do ubiegłego roku pozostało na podobnym poziomie (94 proc.). Z kolei liczba osób odwiedzających restauracje minimum 2-3 razy w miesiącu wzrosła o 3 procent w stosunku do roku 2018. Chętnie jadamy poza domem, ponieważ lubimy spotykać się ze znajomymi i odkrywać nowe, nieznane smaki. Wśród najczęściej wybieranych rodzajów kuchni niezmiennie dominują polska i włoska – wynika z raportu Makro Polska.

Jak pokazuje raport,częstotliwość wyjścia do restauracji wyraźnie odróżnia się w grupach wiekowych: 40% respondentów w wieku 18-24 je poza domem co najmniej raz na tydzień. Odsetek tych osób systematycznie maleje w kolejnych grupach wiekowych i w grupie 50+ wynosi tylko 16%.

Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają, że głównym powodem wyjścia do restauracji jest okazja do spotkania ze znajomymi, co zadeklarowało 41% respondentów. Badani wskazywali również, że jest to chęć poznania nowych, nieznanych dotąd smaków (38%) oraz możliwość spożycia posiłku w miejscu pracy lub nauki (30%). Niechęć do gotowania nadal pozostaje najrzadziej wybieranym powodem do jadania poza domem (7%).

Największą popularnością wśród Polaków cieszą się pizzerie (68%), sieci typu fast food (65%) oraz restauracje (52%). Czołówka liderów najczęściej odwiedzanych formatów gastronomicznych pozostaje bez zmian od kilku lat. Coraz chętniej Polacy jadają w lokalach typu fast food, co potwierdza wzrost odsetka badanych preferujących ten format gastronomiczny (65% vs. 59%). Na popularności w stosunku do roku 2018 zyskały również kawiarnie (49% vs. 43%) oraz food trucki (21% vs. 16%).

Zapytani o najchętniej wybierany rodzaj kuchni, 82% badanych wskazało kuchnię polską. W porównaniu do ubiegłych lat obserwujemy wzrost liczby konsumentów preferujących polską kuchnię regionalną, co przekłada się na rozwój lokalnej gastronomii, posiadającej w ofercie tradycyjne potrawy. Na drugim miejscu znalazła się kuchnia włoska – ceni ją sobie 61% badanych. W dalszej kolejności Polacy preferują kuchnię amerykańską, za którą odpowiedziało się 36% oraz arabską – wybieraną przez 30% respondentów. Na popularności w roku 2019 straciła kuchnia meksykańska, która w poprzednich latach znalazła się wśród często wybieranych przez Polaków rodzajów kuchni.

W stosunku do wyników z ubiegłego roku trójka czołowych czynników decydujących o wyborze lokalu pozostaje bez zmian – smak danej kuchni (51%), chęć poznania nowych smaków (29%) oraz dostępność (21%). Rzadziej przy wyborze lokalu Polacy kierują się historią danej kuchni, związanymi z nią tradycjami (9%) oraz aspektami zdrowotnymi posiłku (8%). Wart uwagi jest fakt, że dla kobiet i osób w wieku 18-34 kluczowym motywatorem są walory smakowe kuchni oferowanej przez lokal. Dla najmłodszych badanych główne znaczenie mają ceny oraz dostępność lokali.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,49

  • Śr

    5,18

  • Min

    3,48

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 832

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 436466

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.