Zmarnowana żywność to pośrednio także wyższe ceny w menu restauracji

Autor: dlahandlu.pl 26 listopada 2018 09:58

Mądre zarządzanie ograniczoną trwałością produktów spożywczych w biznesie restauracyjnym przynosi korzyści środowisku naturalnemu, klientom i właścicielom. Restauracja zero waste (z ang. – bez odpadów) to redukcja strat, niższe opłaty za wywóz śmieci, lepsze ceny w menu, wyższe zyski i więcej klientów – mówi Michał Orłowski, szef kuchni, ekspert marki Royal Catering firmy expondo.

Ograniczona trwałość produktów spożywczych to poważny problem dla środowiska. Według wyników badania, przeprowadzonego na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności, 42 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się wyrzucać żywność. 35 proc. robi to kilka razy w miesiącu. Najczęściej wyrzucane produkty to pieczywo, owoce, wędliny i warzywa. 

Efektywne i racjonalne zarządzanie żywnością to wyzwanie także dla restauratorów. Rosnącego znaczenia nabiera sprostanie oczekiwaniom konsumentów w zakresie prowadzenia biznesu zgodnie z zasadami ekologii. Właściciele, menadżerowie i szefowie kuchni muszą przy tym tak komponować menu i zarządzać kuchnią, by maksymalnie ograniczać straty w towarze, czyli działać tak, by biznes był opłacalny a spodziewane zyski – jak największe. Czy to cele, które da się pogodzić?

– W branży HoReCa na marnowanie jedzenia po prostu nie można dziś sobie pozwolić, zarówno
z punktu widzenia etyki, jak i matematyki. Wyrzucanie jedzenia po prostu się nie opłaca – uważa Michał Orłowski, szef kuchni, ekspert marki Royal Catering firmy expondo. – Zmarnowane jedzenie to więcej odpadów i obciążenie dla budżetu restauratorów – zarówno bezpośrednio przez straty w towarze, jak i poprzez wyższe opłaty za wywóz odpadów – dodaje Michał Orłowski.
Jak zauważa ekspert, zmarnowana żywność to pośrednio także wyższe ceny w menu, co oznacza potencjalnie mniejsze zainteresowanie klientów zbyt drogimi daniami.

Korzyści z racjonalnego gospodarowania odpadami w restauracji oznaczają lepsze wykorzystanie zakupionej żywności, ograniczenie strat, mądrzejsze, czyli bardziej racjonalne i oszczędne planowanie menu, a tym samym: możliwość zaoferowania klientom niższych cen, potencjalnego zwiększenia popytu i tworzenie modnej karty dań – opartej na sezonowości i ekologicznych produktach.

Restauracja prowadzona w duchu zero waste ma same plusy dla biznesu. 
– Przedsiębiorczy szefowie kuchni wykorzystują sprytne triki, które pozwalają wykorzystać żywność
w sposób mądry i kreatywny jednocześnie. Warto stosować kilka technik, które nie wymagają ani znacznego nakładu czasu, ani środków, by ochronić żywność przed zmarnowaniem – mówi Michał Orłowski. – Żywotność jedzenia można przedłużyć przez odpowiednie przechowywanie i pakowanie próżniowe – osiągnięta w ten sposób przedłużona świeżość produktów nawet o kilka dni ma w skali kosztów prowadzenia działalności naprawdę istotne znaczenie. Kolejny krok: mądre planowanie: menu oparte na różnych potrawach, ale z wykorzystaniem tych samych składników to trik znany naszym mamom i babciom – warto go implementować – zachęca Michał Orłowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,12

  • Min

    2,44

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6037

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.