REKLAMA
REKLAMA

22,3 proc. młodych ludzi widzi przyszłość we własnej firmie handlowej

Autor: PAP 31 maja 2010 14:27

Choć 48 proc. młodych Polaków chciałoby założyć własny biznes, to decyduje się na to tylko 2 proc. z nich. Młodzi boją się skomplikowanych przepisów podatkowych, konkurencji i braku środków - wynika z badań przeprowadzonych przez instytut MillwardBrown SMG/KRC - podał PAP.

REKLAMA

Za branże najbardziej perspektywiczne ankietowani uznali branże: budownictwo i nieruchomości (25,1 proc.), handel i sprzedaż (22,3 proc.), nowe technologie i telekomunikację (15,7 proc.), medycynę i farmację (14,8 proc.).

83 proc. badanych zadeklarowało brak jakiejkolwiek aktywności w biznesie; 5 proc. mówiło, że prowadzenie działalności gospodarczej jest dla nich sposobem zarabiania na życie. Odpowiadając na pytanie, co skłoniłoby ich do założenia własnej firmy, najwięcej badanych (18 proc.) wskazało kłopoty w pracy najemnej; 11,5 proc. - trudną sytuację gospodarczą, 10,5 proc. - dostęp do taniego kredytu, 7,4 proc. - szanse na skorzystanie z dotacji unijnych.

"Badania wyraźnie wskazały, że Polacy traktują własny biznes jak wyjście awaryjne, alternatywę dla bezrobocia po utracie zatrudnienia na etacie. Raczej nie jest to dla nich sposób na ciekawą, kreatywną pracę, która dawałaby im satysfakcję" - powiedział Kuba Antoszewski z MillwardBrown z SMG/KRC.
Za czynnik najbardziej zniechęcający do założenia własnej firmy ankietowani uznali skomplikowane podatki i przepisy rachunkowe (25,6 proc.), nadmierną biurokrację (10,3 proc.), dużą konkurencję (9,9 proc.), trudności w uzyskaniu kredytu (6,9 proc.).
W działalności gospodarczej pytani najbardziej obawiają się własnego braku doświadczenia (39,4 proc.) i klientów (38,1 proc.). Wskazywali też na trudności w spłacie kredytu zaciągniętego przy zakładaniu firmy i nieuczciwość kontrahentów.
Najwięcej ankietowanych (36 proc.) uznało, że początkującym przedsiębiorcom najbardziej potrzebny jest dostęp do tanich kredytów na działalność gospodarczą. 29,1 proc. oczekuje szkoleń ułatwiających prowadzenie biznesu, 26,4 proc. pomocy fachowych doradców, 24,5 proc. dostępu do technologii i sprzętu.
Ponad 18 proc. ankietowanych stwierdziło, że zakładając własne firmy, najchętniej skorzystaliby ze środków unijnych. "Traktują je jak nieswoje pieniądze, które można swobodnie wydawać i nie trzeba ich zwracać" - powiedział Antoszewski.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12554

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA