REKLAMA
REKLAMA

Do końca roku z mapy Polski zniknie 4 tys. małych sklepów

Autor: dlahandlu.pl 10 listopada 2010 11:39

Do końca roku z mapy Polski zniknie 4 tys. małych sklepów

Przez ostatnie pięć lat upadła ponad 1/3 małych rodzinnych sklepów. Aż 64 proc. w mniejszych lokalizacjach. Eksperci wymieniają trzy przyczyny: brak elastyczności, brak wiedzy i konkurencja dużych sieci. Szacuje się, że otwarcie marketu powoduje spadek obrotów w okolicznych sklepikach średnio o 20-30 proc.

REKLAMA

W całej UE upadło kilkadziesiąt tysięcy punktów sprzedaży. Według danych Komisji Europejskiej, najwięcej w Polsce. Jak podaje "Rzeczpospolita" do końca 2010 r. zniknie u nas łącznie aż 4 tys. małych placówek handlowych.

Według raportu GUS "Rynek wewnętrzny w 2009r.", obejmującego zarówno sklepy sprzedające towary żywnościowe, jak i nieżywnościowe, w zeszłym roku odnotowano spadek liczby sklepów o powierzchni poniżej 99 mkw. o 4,3 proc., a udział powierzchni sprzedażowej tej kategorii punktów handlowych zmniejszył się o 3 pkt. proc. w porównaniu do roku 2008 . Najwięcej małych sklepów upadło w województwie podkarpackim.

Według danych opracowanych przez Target BPO, wiodącego dostawcy rozwiązań outsourcingu sprzedaży, w analizie "Zlikwidowane sklepy spożywcze" w ciągu ostatnich trzech lat wiele małych sklepów spożywczych, monopolowych oraz kiosków zostało zlikwidowanych w województwach mazowieckim, śląskim, małopolskim i wielkopolskim, w których występuje największe nasycenie w kategorii sklepów spożywczych. Szczególnie ucierpiały niewielkie rodzinne sklepiki prowadzone w małych miastach. W 17 największych miastach w Polsce upadło 28 proc. punktów spożywczych, w 22 miastach od 100 tys. do 200 tys. - 8 proc., a aż 64 proc. w pozostałych małych miejscowościach.

Zmniejszająca się od kilku lat liczba ludności miejskiej na korzyść ludności wiejskiej nie oznacza wzrostu rentowności lokalnych sklepów na wsiach. Wprawdzie coraz więcej osób decyduje się migrować na tego typu obszary, ale nie zawsze wiąże się to ze zmianą przyzwyczajeń zakupowych i zamianą hipermarketu na lokalne punkty sprzedaży. Do zmiany zachowań może skłonić ciekawa i unikatowa oferta małych sklepów detalicznych oraz wartość dodana np. w postaci jakości obsługi czy dostępności 24h/dobę. 

  • Troll 2010-11-23 11:11:44

    To wszystko dzięki rządowi PO. Pozwalają aby JM otwierało dyskonty we wszystkich miastach i gminach, zwalniają ich z płacenia podatków bo niby tworzą miejsca pracy, a w tym czasie zamykają się polskie sklepy, które też zatrudniały ludzi i do tego płaciły wszystkie podatki, a zarobione pieniądze zostawały w kraju, a nie jak w przypadku Biedronki wyjeżdżały za granicę. Dzięki PO mamy ogromną dziurę w budżecie, której już nikt nie załata. Jeszcze tylko energetykę sprzedamy i będziemy żyć jak pod zaborami uzależnieni od innych krajów. Dziękujemy ci Tusku i PO....

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13208

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA