REKLAMA
REKLAMA

Dyrektor finansowy Eurocashu: Podatek dla sieci może wymusić konsolidacje

Autor: PAP 10 listopada 2015 18:15

Trudno przewidzieć jakie konsekwencje będzie miało wprowadzenie podatku dla sieci wielkopowierzchniowych. Ucierpieć mogą producenci i duża część rynku handlu tradycyjnego. Podatek może tez wymusić konsolidacje w handlu – uważa Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu, w rozmowie z PAP.

REKLAMA

Jak mówi Jacek Owczarek w wywiadzie dla PAP, planowany podatek od sieci handlowych może być w przyszłym roku czynnikiem ryzyka dla rynku FMCG.

- Zakładamy, że z jednej strony zniknie deflacja, ale z drugiej strony pojawi się inny element niepewności, czyli wpływ podatku od sieci wielkopowierzchniowych. Nie wiemy jaki będzie ostateczny kształt podatku, a w zależności od jego konstrukcji wpływ na rynek tradycyjny może być albo negatywny albo neutralny - powiedział dyrektor finansowy Eurocashu.

Prawo i Sprawiedliwość zapowiada, że chce wprowadzić podatek od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego. Z przedstawionego niedawno projektu ustawy wynika, że opodatkowane miałyby być podmioty prowadzące działalność handlową w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m kw.

- Jeśli zostanie wprowadzony podatek w proponowanym kształcie, to ucierpi duża część rynku tradycyjnego, a sklepy o powierzchni 100-300 m kw. są motorem wzrostu tego rynku. To dotknie część naszych sieci franczyzowych i partnerskich, jak Delikatesy Centrum, Lewiatan, czy Społem, ale też inne, konkurencyjne polski sieci detaliczne - ocenił Jacek Owczarek.

Dodał, że ok. 15-20 proc. klientów grupy byłoby dotkniętych, w zależności do kwoty wolnej od podatku.

- Dla mniejszych sklepów, które są naszymi klientami, jest to potencjalnie jakaś szansa, ale niekoniecznie długoterminowa - można się spodziewać, że duże sieci będą się starały przerzucić koszty tego podatku na producentów, którzy podniosą wszystkim ceny, a oddadzą część tej podwyżki sieciom wielkopowierzchniowym, które mają większą siłę negocjacyjną - powiedział.

Jego zdaniem efektów dla rynku może być kilka. - To może wyzwolić ruchy konsolidacyjne, ale może być i tak, że z uwagi na tak niski próg (250 m kw.) podatek uderzy w najlepsze sklepy tradycyjne i ten segment rynku tradycyjnego będzie słabszy i rynek nowoczesny znów zacznie szybciej rosnąć. Część formatów może być likwidowana. Siła negocjacyjna dużych sieci w rozmowach z producentami zawsze będzie większa - powiedział Jacek Owczarek.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13514

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA