PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Dyrektor Instytutu Polskie Pieczywo: Obniżanie cen pieczywa psuje rynek

www.portalspozywczy.pl 30 grudnia 2013 14:15

Tworzenie własnych sieci sklepów piekarniczych, prowadzenie aktywnych działań marketingowych i budowanie lojalności klientów, poszerzanie zakresu asortymentu, w tym o wyroby cukiernicze, stawianie na jakość, a nie na niską cenę oraz otwartość na współpracę i innowacje to sposoby małych piekarni by utrzymać się na rynku - ocenia Grzegorz Nowakowski, dyrektor zarządu Instytutu Polskie Pieczywo.

REKLAMA

Jak mówi, własne punkty sprzedaży piekarni to przede wszystkim pewniejszy dostęp do rynku zbytu. - Branża piekarnicza jest jedną z najbardziej rozdrobnionych w polskiej gospodarce. Do jednego sklepu ogólnospożywczego pieczywo dostarczane jest przez co najmniej kilku dostawców. Przy konkurencji cenowej, zawsze znajdzie się ktoś, kto może zaoferować niższą cenę, mimo że najczęściej oznaczać to będzie utratę jakości - tłumaczy Grzegorz Nowakowski.
Równocześnie warunki współpracy z dużymi odbiorcami, głownie sieciami handlowymi, są wielokroć nieracjonalne ekonomicznie, zakładają bowiem rotację wyeksploatowanych finansowo dostawców pieczywa, którzy oferują ceny poniżej progu rentowności i muszą akceptować długie terminy regulacji należności oraz dodatkowe opłaty za możliwość sprzedaży w sieci. Dążąc więc do uzyskania większej niezależności, piekarnie decydują się na otwieranie własnych punktów sprzedaży, tzw. stoisk firmowych.
- Dzięki temu poprawia się płynność, bo zapłata następuje gotówkowo - nie trzeba czekać na regulację faktury przez odbiorcę. Dużo większa jest też pewność sprzedaży, tzn. wyeliminowane jest ryzyko, że nagle odbiorca wypowie umowę dostarczania pieczywa oraz wpływ na jej wielkość, co z kolei umożliwia aktywne wspieranie sprzedaży - mówi Grzegorz Nowakowski.
Właśnie aktywne działania marketingowe i budowa lojalności klientów to kolejne działania, na które powinny postawić małe piekarnie.
- Bardzo ważna jest możliwość kształtowania bezpośrednich relacji z klientami - poznania ich potrzeb, preferencji - a następnie budowanie lojalności. Problemem jest anonimowość i brak wyróżnialności pieczywa. Stąd kluczowe znaczenie ma kreowanie rozpoznawalnej marki, przede wszystkim lokalnie, na rynkach, gdzie dostarcza pieczywo piekarnia - tłumaczy dyrektor Instytutu.
Kolejnym sposobem na poradzenie sobie z trudna sytuacja rynkowa jest poszerzenie zakresu asortymentu, w tym o wyroby cukiernicze. - Znając potrzeby klientów oraz dysponując odpowiednim zapleczem technologiczno-lokalowym, można zaoferować sprzedaż znacznie szerszego asortymentu, w tym wyrobów cukierniczych. Zamiast oferowanych przez większość piekarni kilku-kilkunastu wyrobów piekarniczo-cukierniczych, będzie to więc kilkadziesiąt, lub nawet ponad 100, o zróżnicowanym poziomie rentowności - mówi Grzegorz Nowakowski.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14285

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA