REKLAMA
REKLAMA

Eksperci o przyczynach dużej rotacji szyldów na rynku sklepów convenience

Autor: dlahandlu.pl 10 maja 2016 09:23

Eksperci o przyczynach dużej rotacji szyldów na rynku sklepów convenience fot. shutterstock

Przedsiębiorca, który myśli że przyjęty umownie system i jego dostawca załatwią za niego wszystko, skazany jest na porażkę – uważają eksperci rynku handlu detalicznego.

REKLAMA

Sklepy na rynku convenience są prowadzone w różnych systemach franczyzowych, lub po prostu jako niezależne placówki prywatne. - Ten ostatni model powoli zanika, korzyści płynące z przyłączenia się do sieci są ewidentne i pozwalają bezpieczniej prowadzić działalność handlową. Każdy z proponowanych przez organizatorów systemów jest inny. Dlatego przyszły uczestnik wybieranego modelu musi bardzo rozważnie i dokładnie przeanalizować przedkładane propozycje i to nie tylko pod kątem umowy lecz również, a może przede wszystkim, warunków handlowych zawartych w OWD – mówi Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

Jeżeli proponowana umowa jest rzeczywiście umową franczyzy, a więc oparta na bliskiej i ciągłej współpracy na bazie sprawdzonego systemu sprzedaży przy zachowaniu niezależności formalnej i finansowej, szanse na sukces są większe. - Takie rozwiązania proponować mogą jedynie podmioty prowadzące swoje własne sklepy w proponowanym formacie. Najlepiej jeżeli są to duże sieci handlowe. Posiadają one doświadczenie w handlu detalicznym i proponowane rozwiązania na ogół zapewniają godziwą marżę pod warunkiem zachowania dyscypliny w zakresie oferowanego systemu. Nie zawłaszczają sobie części marży brutto sklepu ponieważ ich profit płynie ze zwiększenia efektu skali przy zakupach i pomniejszeniu udziału kosztów stałych w ich własnym rachunku wyników – wyjaśnia Andrzej Wojciechowicz.

Inaczej wyglądają propozycje umów z sektora hurtowego i dystrybucyjnego. Oferenci systemu nie są detalistami lecz dostawcami. Z założenia, na samym początku istnieje już konflikt interesów. - Dystrybutorzy przede wszystkim chcą realizować swoją marżę, korzyści dla partnera stoją na drugim miejscu. Poza tym nie posiadając własnych sklepów nie mogą zapewnić wiarygodności systemu. Choć z drugiej strony moglibyśmy się spodziewać iż po ponad dwóch dekadach nowoczesnego handlu powinni tę wiedzę już posiąść, jeżeli sumiennie współpracowali w tym zakresie ze swoimi partnerami. Jeszcze inaczej toczy się współpraca oparta na wspólnej centrali zakupowej. W tym wypadku największą korzyścią dla małego przedsiębiorcy jest polepszenie warunków zakupu, poza tym organizacje te proponują wspólne logo, wizualizację placówek i kampanie reklamowe. Te atrybuty poprawiają korzystne postrzeganie sklepu na lokalnym rynku – ocenia Andrzej Wojciechowicz.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12698

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA