REKLAMA
REKLAMA

Ekspert: ilość asortymentu należy dostosować do powierzchni sklepu

Autor: Wioletta Gorzałek, ekspert Berndson w dziedzinie merchandisingu 7 października 2010 08:02

Ekspert: ilość asortymentu należy dostosować do powierzchni sklepu

Duże sieci dostrzegły już korzyści wynikające ze stosowania merchandisingu, wyposażone w wiedzę i narzędzia wdrażają coraz ciekawsze rozwiązania. W przypadku większość sieci franchisingowych sprawa nie jest tak oczywista. Przede wszystkim brak jasno określonej strategii oraz procedur funkcjonalnego działania. W konsekwencji sklep sprawnie prosperuje do miesiąca po otwarciu. A przecież jasno zdefiniowane zasady merchandisingowe, powinny stać się kluczowym czynnikiem w budowaniu spójności wizualnej sklepu.

REKLAMA

 

Zagospodarowanie przestrzeni w sklepie jest kombinacją trzech głównych czynników: ekspozycji, komunikacji oraz towaru.
Ekspozycja określa prawidłowe umiejscowienie mebli ekspozycyjnych i przyporządkowanie przestrzeni poszczególnym działom tematycznym, w taki sposób aby klient mógł swobodnie poruszać się po sali sprzedaży.

Komunikacja odnosi się do tego, jak klienci postrzegają marki, odnajdują drogę i informacje o produktach podczas wzajemnego oddziaływania ze środowiskiem sklepu.
Przemyślana strategia przekazuje zarówno informacje ogólne (nazwy działów), jak i szczegółowe (informacje o cenie). Zbyt duża ilość informacji jest przytłaczająca, a zbyt mała może zrazić klientów.

 

W funkcjonalnym planie zagospodarowania przestrzeni towar jest głównym bohaterem. Powinien być dostosowany do powierzchni oraz do socjodemograficznych uwarunkowań. Ilość towaru powinna być optymalna, tak aby klient miał wrażenie że wybór jest duży, jednocześnie przy zachowaniu „zdrowych" proporcji przestrzennych.

Cały czas należy badać potrzeby klientów i starać się do nich dostosowywać, nie należy jednak wpadać w przesadną nadwrażliwość co do oczekiwań kupujących. Sklep nie może mieć bowiem całego asortymentu który jest na rynku w danej kategorii. Jego ilość należy dostosowywać do powierzchni a nie odwrotnie. Każda kategoria asortymentowa powinna mieć ściśle określoną powierzchnię oraz optymalną ilość asortymentu.

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13230

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA