Ekspert o sprzedaży produktów do szybkiego przygotowania dań w małych sklepach

Autor: Biuletyn PIH 2 września 2015 11:53

Produkty, po które chętnie sięgamy chcąc zorganizować szybki obiad niskim nakładem sił i środków to głównie: sosy w słoikach i w proszku, fixy czy zupy w proszku. Spośród tych kategorii, w sklepach małoformatowych najczęściej w koszyku lądują zupy – zarówno te w proszku do gotowania i instant wieloporcjowe, zupy chińskie (noodle) oraz gorące kubki - analizuje Karol Wojsz z Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o.

Nieco rzadziej znajdujemy w nich sosy w proszku, fixy i sosy gotowe w słoikach. Wartościowo, najwyższe udziały w rynku z wymienionych kategorii uzyskują zupy w proszku, a to że produkty z tego segmentu liczą się na rynku sprawdzić można w rankingu top produktów FMCG najczęściej lądujących w koszyku – gdzie bez problemu odnaleźć możemy choćby Barszcz Czerwony Instant,
Barszcz Biały i Żurek – wszystkie należące do marki Winiary, która – biorąc pod uwagę wspomniane kategorie – jest najczęściej obecna na liście. Poza zupami, w zestawieniu TOP 1000 odnaleźć możemy przedstawicieli sosów w proszku (różne warianty Sosów na Każdy Dzień, Winiary) i fixów (Fix Spaghetti Knorra, Napoli i Bolognese).

W zupach w proszku do gotowania i instant wieloporcjowych mamy sytuację przypominającą monopol, bowiem Winiary – lider kategorii – generuje ok. 80 proc. wartości kategorii, siłą rzeczy znacząco wyprzedzając konkurentów w postaci Amino i Knorra. Zupy noodle w małoformatowych sklepach spożywczych podzielone są pomiędzy marki Vifon, Amino i Knorr, a najpopularniejsze warianty w tym segmencie to złoty kurczak i kurczak curry Vifona.

Gorące kubki, są jeszcze silniej zdominowane przez jedną markę niż wcześniej wspomniane zupy w proszku, tu lider – Knorr – odpowiada za 90 proc. wartości segmentu, a pierwszym najpopularniejszym „nie-Knorrowym” produktem w tym segmencie saszetka Vifona o smaku kurczaka curry z udziałami (wartościowymi) na poziomie 1 proc. i 12 pozycją w rankingu SKU w kategorii. Sosy w proszku to znowu dominacja Winiar (70 proc. wartości segmentu), a dalej ponownie Knorr i Amino. Sytuacja jest bardziej wyrównana w wypadku fixów – tu mamy niemal duopol, w którym o palmę pierwszeństwa rywalizuje Knorr z Winiarami (z wyraźnym wskazaniem w ostatnim kwartale na tego pierwszego), podczas gdy pozostałe marki (takie jak Prymat czy Kamis) muszą zadowolić się śladowymi wręcz udziałami. Wreszcie sosy gotowe w słoikach – kategoria, w której żadna z wymienionych marek nie odgrywa kluczowej roli – tutaj najwyższymi udziałami, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie transakcji, pochwalić się może Łowicz, znacząco wyprzedzając Pudliszki i Dawtonę. Zupełnie nieobecne w tym segmencie są Winiary, a Knorr wykazuje się udziałami na poziomie 2 proc. i niezbyt wysoką dystrybucją.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10873

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane