Ekspert: zarządzanie kategorią to podstawa procesu budowy asortymentu

Autor: Wioletta Gorzałek, ekspert Berndson w dziedzinie merchandisingu 18 listopada 2010 07:40

Ekspert: zarządzanie kategorią to podstawa procesu budowy asortymentu

- Determinuje szerokość oraz głębokość asortymentu, sprawia że kategoria staje się rozpoznawalna. Wiedza dostawcy jako eksperta w danej branży powinna współgrać z celami biznesowymi firmy. Decyzje biznesowe powinny być podejmowane w oparciu o fakty (udziały rynkowe), wiedzę o konsumentach, a działania powinny być ściśle powiązane ze strategią firmy - uważa Wioletta Gorzałek, ekspert Berndson w dziedzinie merchandisingu.

Co jest najistotniejsze w tym procesie? - Sposób myślenia klientów. Tutaj nie wystarczą informacje odnośnie psychologii zachowań konsumenckich. Idziemy dalej i staramy się przewidzieć każdy ruch klienta, przejąć jego sposób myślenia. Oceniamy: kto? Co? Gdzie? Kiedy? i Jak? - kupuje?, żeby jak najdokładniej wpasować się w oczekiwania klienta oraz ułatwić jego proces zakupowy - wyjaśnia Wioletta Gorzałek.

- Należy patrzeć oczami klienta; wygoda i satysfakcja ma decydujące znaczenie. Znajomość tych uwarunkowań pozwoli nam na lepsze sformułowanie produktu, jego zastosowania, a także wypromowanie go z myślą o konkretnych potrzebach danej grupy konsumenckiej - mówi ekspert firmy Berndson.

Struktura procesu zarządzania kategorią składa się z: określenia misji oraz strategii firmy. Dzięki nim rozumiemy wiodące zasady w firmie z zakresu: klientów docelowych, formatu sklepu, artykułów (różnorodności, jakości, ustalania cen, prezentacji na półce) oraz relacji z dostawcami. Wszystkie te działania mają na celu przyciągnąć i utrzymać klientów, zdobyć i chronić udział w rynku, zwiększyć wartość sprzedaży a nade wszystko wyróżnić się spośród konkurencji.

Zdaniem Wioletty Gorzałek, sieci franchisingowe FMCG zbyt rzadko wykorzystują to narzędzie do poprawy kondycji finansowej firmy. - Odnoszę wrażenie, że wszystkie działania dążące do spójnego systemu identyfikacji wizualnej (asortyment, ekspozycja, promocja itp.) kończą się wraz z momentem otwarcia placówki handlowej. Później sklep musi radzić sobie sam i niestety w dużej części przypadków nie radzi sobie z tym zagadnieniem. Tymczasem mając komplet danych społeczno-ekonomicznych o konsumentach, znając ich preferencje wyboru, stosunek do akcji promocyjnych, tygodniowe wydatki na daną kategorię, jesteśmy w stanie dostosować system sprzedaży oraz promocji do upodobań i oczekiwań klientów - podsumowuje ekspert firmy Berndson.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11170

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane