PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Handel jednoczy się przeciwko zawyżonym opłatom interchange

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 18 lutego 2013 10:28

Sieci stacji paliw BP oraz Orlen, jak i sieć sklepów Kaufland oraz salonów meblowych IKEA, to największe z firm które przystąpiły do rozpoczynającej się ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej „Na wysokich kosztach karty traci każdy – również Ty”, zainicjowanej przez Fundację Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. Głównym celem akcji, jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na zawyżone koszty jakie dla gospodarki oraz uczestników rynku – zwłaszcza przedsiębiorców i konsumentów, generuje zawyżona opłata interchange. Akcja ma charakter otwarty, dlatego mogą przystąpić do niej wszystkie przedsiębiorstwa, którym zależy na zrównoważeniu zasad panujących na rynku płatności w Polsce.

REKLAMA
W połowie lutego w ponad siedmiu tysiącach punktów handlowo-usługowych w całej Polsce pojawią się specjalne plakaty oraz ulotki informacyjne przeznaczone dla klientów.

- Szerokie zaangażowanie się przedsiębiorców w naszą akcję świadczy o wadze problemu opłaty interchange, której wysokość w Polsce jest nie do zaakceptowania. Warto podkreślić, że inicjatywa FROB, jako jedna z niewielu podobnych kampanii, która jednoczy szereg, często konkurencyjnych, podmiotów w celu osiągnięcia efektu korzystnego nie tylko dla przedsiębiorców, ale przede wszystkim dla konsumentów oraz całej gospodarki. - podsumowuje Robert Łaniewski, Prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Obecnie wielu przedsiębiorców nie jest w stanie ponieść wysokiego kosztu akceptacji płatności dokonywanych kartą i nie oferuje takiej możliwości swoim klientom lub ogranicza ją do transakcji o odpowiednio wysokiej wartości. Akcja FROB ma również uświadomić konsumentom, że „na wysokich kosztach traci każdy" - również osoby płacące gotówką. Ze względu na sytuację na rynku, wysokie koszty akceptacji kart muszą być uwzględnione w cenach produktów i usług - niezależnie od tego w jakiej formie się za nie płaci.

- Liczymy na to, że dzięki zwiększeniu świadomości konsumentów wzrośnie grupa osób popierających obniżenie opłaty interchange i potrzebę rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Obecnie mało kto wie, że każda zaakceptowana płatność kartą, to dla przedsiębiorcy realny koszt. To dlatego często spotykane są „rabaty" dla klientów płacących gotówką. - podkreśla Robert Łaniewski.

Akceptacja kart płatniczych przez przedsiębiorców wiąże się dziś z koniecznością ponoszenia przez nich dodatkowych, zawyżonych kosztów, a w praktyce utrzymaniem systemu kartowego w Polsce. Największe obciążenie, to tzw. prowizja interchange, której poziom w Polsce jest jednym z najwyższych w Unii Europejskiej i wynosi średnio ok. 1,3% wartości transakcji. Ze względu na utrzymujący się w Polsce duopol (Visa - MasterCard), wysokość tych stawek nie podlega negocjacjom, a ich obniżenie nie jest możliwe w wyniku działania klasycznych sił rynkowych. Obecnie jedyną szansą na redukcję opłaty interchange jest regulacja ustawowa. W grudniu 2012 r. do Sejmu RP został przekazany senacki projekt zmian ustawy o usługach płatniczych, który zakłada stopniowe zmniejszenie tej stawki do poziomu 0,5% do 2016 roku. Rozpatrywane będą również inne propozycje poszczególnych klubów poselskich


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14285

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA