PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Klienci preferują tradycyjne kefiry

Autor: portalspozywczy.pl 18 sierpnia 2010 12:14

Tradycyjne podejście do kefirów znajduje swoje odbicie w stosunkowo niewielkiej liczbie pojawiających się nowości. Również pod względem smaku przebija się tradycyjne podejście do tej kategorii produktowej. Na kefiry smakowe przypada stosunkowo niski udział w strukturze kefirów ogółem. Posiadają one około 13 proc. ilościowych udziałów na rynku kefirów ogółem. Wśród najczęściej wybieranych smaków pojawiają się smaki: truskawkowy i owoce leśne - wynika z raportu "Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych" .

Kefiry kupowane były w 58 proc. gospodarstw domowych. W analizie zachowań zakupowych największe grupy konsumentów wskazały na zakupy dokonywane raz w tygodniu (36,3 proc.), w następnej kolejności - 2-3 razy w tygodniu (21,8 proc.) oraz 2-3 razy w miesiącu (21,0 proc.). Spadek sprzedaży kefirów wynika z większego zainteresowania konsumentów substytutami kefirów takimi jak: jogurty i maślanka.

Największa grupa osób spożywających kefiry występuje w miastach (66,5 proc.). Konsumentami kefirów w ponad 67 proc. są kobiety. Mężczyźni stanowią niecałe 33 proc. osób sięgających po te napoje mleczne. Typowy konsument kefirów jest konsumentem tradycyjnym, o czym świadczy to, że ponad 50 proc. konsumentów jest w wieku 31-50 lat.

W strukturze zakupów kefirów w zależności od miejsc ich dokonywania przeważały sklepy spożywcze 47,4 proc. oraz kanały nowoczesnej dystrybucji (sieci super- i hipermarketów oraz dyskonty) z łącznym udziałem 47,1 proc. Ze względu na rodzaj opakowania najczęściej kupowane są kefiry w kubkach (63,2 proc.) o pojemności 400 - 500 gramów. W strukturze rynku kefirów w zależności od rodzaju opakowania przeważa pojemnik plastikowy. Stopniowo obserwuje się wzrost udziału butelek plastikowych i kartonów, choć ich różnorodność rynkowa nie jest jeszcze tak dalece posunięta jak w przypadku jogurtów.
Należy spodziewać się dalszego wzrostu udziału tych opakowań ze względu na ich nowoczesny i wygodny charakter oraz fakt, iż kefiry pojawiające się w liniach produktów świeżych dostępne są właśnie w kartonach, rzadziej w butelkach plastikowych. Wciąż niewystarczające są zmiany opakowań w kierunku poprawy ich funkcjonalności, sposobu zamykania i szaty graficznej.

Z raportu "Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych" wynika, że liderami na rynku kefirów są Krasnystaw, Danone i Bakoma z łącznym udziałem na poziomie 43,2 proc. Niewielkie zmiany pomiędzy głównymi graczami wskazują na fazę dojrzałości tego rynku z jednej strony, z drugiej zaś są następstwem tradycyjnego charakteru tej kategorii produktowej.

Raport Analiza zwyczajów i postępowania konsumentów na rynku mleka i przetworów mlecznych" powstał na podstawie badań konsumenckich w zakresie portfela zakupów produktów mleczarskich w wybranych rejonach Polski na próbie 1000 respondentów. Dane uzyskiwane są na podstawie wywiadów indywidualnych przez ankieterów. Wykorzystane w tym raporcie informacje dotyczą struktury zakupów w zakresie gatunków, smaków i producentów.
Projekt ten został sfinansowany z Funduszu Promocji Mleczarstwa. Wykonawcą raportu jest Polskie Towarzystwo Technologów Żywności na zlecenie KZSM.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11364

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane