Oferta kosmetyków w sklepach ogólspożywczych zyskuje na znaczeniu

Autor: PMR 21 marca 2011 09:56

Kobiety wybierają sklepy specjalistyczne na zakupy kosmetyków, podczas gdy mężczyźni kupują tego typu produkty przy okazji zakupów w sklepach ogólnospożywczych - wynika z raportu firmy PMR pt. „Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013".

Jak czytamy badaniu, głównym miejscem zakupu kosmetyków, wskazywanym przez respondentów, są sklepy kosmetyczne i drogerie. Rozwój tej kategorii sklepów w ciągu ostatnich kilku lat pokazał, iż konsumenci, a zwłaszcza konsumentki, coraz chętniej sięgają po droższe produkty, oczekują szerokiej oferty oraz pomocy ze strony obsługi, a więc oferta hipermarketów nie jest już dla nich wystarczająca. W rezultacie wyspecjalizowane w zakresie kosmetyków sklepy kosmetyczne i drogerie zwiększają swój udział w rynku. Istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż sklepy te są dogodnie zlokalizowane (w centrach handlowych, na głównych ulicach). Poza tym w mniejszych miejscowościach, gdzie nie funkcjonują hipermarkety, sklep kosmetyczny to często jedyne miejsce, gdzie można nabyć kosmetyki.

Według deklaracji badanych, 53 proc.  wszystkich zakupów kosmetyków kobiety realizują w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, a kolejne 15 proc. za pomocą konsultantek firm kosmetycznych. Inaczej sytuacja wygląda wśród mężczyzn. Pomimo że 35 proc. wszystkich męskich
zakupów stanowią zakupy w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, to 42 proc.  stanowią zakupy w sklepach ogólnospożywczych: hipermarketach (24 proc.) lub supermarketach i dyskontach (18 proc.).

Taki układ miejsca zakupów potwierdza hipotezę weryfikowaną w innych projektach badawczych PMR, która mówi, iż mężczyźni częściej niż kobiety realizują zakupy kosmetyków w ramach większych zakupów, np. cotygodniowych zakupów na potrzeby całego gospodarstwa domowego. Kobiety z kolei częściej dokonują zakupów kosmetyków jako niezależne działanie konsumenckie lub przy okazji innych zakupów w galeriach handlowych.

Wśród drogerii i sklepów kosmetycznych najczęściej wskazywane były drogerie Rossmann, Natura, Sephora i Super-Pharm. W kategorii
hipermarketów Tesco, Real i Carrefour. W kategorii dyskontów Biedronka i Lidl.

W spontanicznych odpowiedziach najczęściej wymienianym kryterium wyboru miejsca zakupu kosmetyków była wygodna lokalizacja (35 proc. wszystkich wskazań).  Kolejnym kryterium wyboru była cena (22 proc. wskazań). 20 proc. wskazań dotyczyło szerokiego wyboru asortymentu. Próg 10 proc. wskazań przekroczyła jeszcze jakość produktów (12 proc. wskazań). Wymieniane w dalszej kolejności kryteria to marka sklepu (6 proc.) oraz dostępność promocji (4 proc.).

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane