Papierosy i alkohol z największymi udziałami w obrotach sklepów małoformatowych

Autor: Centrum Monitorowania Rynku dla Biuletynu PIH 4 marca 2016 12:27

Papierosy i alkohol z największymi udziałami w obrotach sklepów małoformatowych

W styczniu 2016 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. w porównaniu do stycznia 2015 r. wzrosła o 4,3 proc., mimo iż liczba wszystkich zarejestrowanych transakcji zwiększyła się tylko nieznacznie. W porównaniu do grudnia 2015 r., kiedy sprzedaż była bardzo wysoka względu na przygotowania do świąt, obroty obniżyły o 17,6 proc., natomiast liczba transakcji spadła o prawie 13 proc. - czytamy w Biuletynie PIH.

Kategorie, które mają największe udziały w obrotach sklepów małoformatowych, czyli
produkty tytoniowe i alkohol, były w styczniu 2016 r. kupowane nieco częściej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Liczba paragonów, na których znalazł się jakikolwiek napój alkoholowy, wzrosła o
około 3%, a łączne wydatki na tę kategorię zwiększyły się o około 6%. Największe wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży (o około 20%) odnotowały whisky i bourbony oraz wina stołowe, ale lepiej niż przed rokiem sprzedawały się też wódki czyste i smakowe, a także piwo.

Ponadto w styczniu 2016 r. w sklepach małoformatowych zwiększyła się wartość sprzedaży m.in. napojów energetycznych i izotonicznych, płatków śniadaniowych, jogurtów pitnych, deserów mlecznych oraz pizzy mrożonej. Dużo częściej niż rok wcześniej klienci sięgali po czekolady impulsowe i batony chłodzone – wydatki na te kategorie wzrosły rok do roku o ponad 35%.

W styczniu 2016 r. w porównaniu do grudnia 2015 r. spadła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych typowo świątecznych, takich jak przyprawy i produkty kulinarne, czekolada i wyroby czekoladowe, a także alkohole i napoje. W styczniu klienci sklepów małoformatowych wydali na napoje gazowane o 22% mniej niż w grudniu, a wartość sprzedaży soków, nektarów i napojów niegazowanych obniżyła się o 16%. W styczniu br. wyraźnie zmniejszyła się też liczba paragonów,
na których występowały przetwory rybne, majonezy, bakalie czy mrożone dania mączne.

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m kw. w styczniu 2016 r. wyniosła 12,75 zł (wzrost o 4% rdr i spadek o 6% mdm), a na paragonie znajdowało się średnio 3,4 produktów.
Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • KS 2016-03-08 14:32:28

    A gdzie tytułowa informacja o udziale w paragonach papierosów?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11686

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane