REKLAMA
REKLAMA

PIH: W Polsce systematycznie maleje liczba małych sklepów detalicznych

Autor: PAP 22 stycznia 2016 09:27

PIH: W Polsce systematycznie maleje liczba małych sklepów detalicznych fot. shutterstock

W ostatnich latach systematycznie spada małych sklepów detalicznych - wskazuje Polska Izba Handlu. W 2008 r. stanowiły one 51 proc. rynku, dziś ich udział w handlu produktami z branży FMCG wynosi 37 proc. Jak wynika z badań, główną barierą dla tradycyjnego handlu jest konkurencja sklepów wielkoformatowych.

REKLAMA

Z danych PIH ok. 70 proc. ludności Polski żyje na terenach wiejskich i w małych miastach, gdzie nie docierają hipermarkety. Statystyczny Polak robi zakupy raz dziennie, podczas gdy Brytyjczyk, Francuz czy Hiszpan - co drugi dzień.

W piątek ministerstwo finansów ma przedstawić założenia projektu ustawy o podatku od hipermarketów. Ma to być podatek od obrotów, z kwotą wolną i progami.

W opublikowanej w analizie Polska Izba Handlu wskazuje, że choć co roku liczba małych sklepów w Polsce się zmniejsza, to sklepy mało- i średnioformatowe pozostają w naszym kraju największym kanałem dystrybucji produktów FMCG . Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje 300 tys. osób, czyli 60 proc. pracujących w branży ogólnospożywczej.

Z badania przeprowadzonego przez GfK Polonia wynika, że główną barierą dla handlu tradycyjnego jest konkurencja sklepów wielkoformatowych. "O ile hipermarkety w Polsce są ulokowane głównie w 20 największych miastach, to dyskonty są obecne zarówno w dużych aglomeracjach jak i w małych miejscowościach. Poza Warszawą i innymi dużymi miastami przybywa głównie dyskontów sieci Biedronka oraz średniej wielkości supermarketów należących do polskich sieci - z wyjątkiem Tesco i Caffefour. Ekspansja dyskontów prowadzi do stopniowego eliminowania z rynku lokalnych producentów" - wskazuje Polska Izba Handlu.

PIH podkreśla, że mimo iż zdecydowana większość żywności konsumowanej w Polsce jest wytwarzana w kraju, to aż 80 proc. rynku spożywczego (nie licząc piekarni) należy do handlu zagranicznego, a polscy producenci dominują tylko w branży mleczarskiej i sektorze słodyczy.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13077

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA