REKLAMA
REKLAMA

PIH: W ustawie o interchange trzeba doprecyzować przepisy

Autor: PIH 11 grudnia 2012 19:20

Popieramy projekt założeń ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych, oczekiwany od wielu miesięcy przez zintegrowane środowiska akceptantów kart płatniczych, dostrzegamy jednak potrzebę doprecyzowania pewnych zapisów - mówi Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.

REKLAMA
Polska Izba Handlu wskazuje, że zawarte w treści projektu zmiany dotyczą wprawdzie obniżenia stawki Interchange nie regulują maksymalnych wysokości pozostałych opłat za akceptację karty (MSC), co w praktyce oznacza, że obniżenie jednego elementu opłaty serwisowej operatorzy mogliby łatwo skompensować podwyżką pozostałych składowych. Samo założenie, że rynek ureguluje pozostałe stawki wydaje się nieco zbyt optymistyczne w oparciu o dotychczasowe doświadczenia z funkcjonowania rynku płatności elektronicznych w Polsce.
- Pomimo naszego poparcia dla projektu nie możemy zgodzić się z sytuacją, w której nowela nie ochroni w pełni ani akceptanta ani konsumenta, a więc końcowego użytkownika karty płatniczej, a takie zagrożenie niestety istnieje - komentuje Ptaszyński - propozycję poboru dodatkowej opłaty za użycie karty kredytowej (surcharge) doliczanej do rachunku uważamy za nieakceptowalne poszukiwanie rozwiązania problemów biznesowych w kieszeni konsumenta, nie zachęcające do nowoczesnych form płatności. Wyjątek stanowić mogą jedynie opłaty skarbowe, gdzie konieczne jest przekazanie konkretnej kwoty na konto danego urzędu, a więc opłata za użycie karty kredytowej powinna być doliczona do rachunku - dodaje.
Eksperci Polskiej Izby Handlu wskazują, że nowelizacja zawiera długi okres przejściowy wypracowany min. przez zespół specjalistów z Narodowego Banku Polskiego, pozwalający bankom na zrównoważone dostosowanie struktury przychodów i ograniczenie ewentualnych strat.
- Za kontrowersyjne uważamy także odejście od obowiązku przyjmowania przez akceptanta wszystkich rodzajów kart danego operatora, co w teorii ma zapewnić wygodę akceptacji przez punkty handlowe tylko najtańszych w obsłudze kart i zadziałanie mechanizmów rynkowych, w praktyce jednak przełoży się na kolejne niedogodności dla klienta i zwiększenie chaosu informacyjnego oraz organizacyjnego - podkreśla Ptaszyński.
Polska Izba Handlu złożyła w sprawie powyższych wątpliwości druk lobbingowy z własną propozycją legislacyjną, w której uwzględniła wszystkie wymienione wątpliwości.

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13889

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA