PIP skontrolowała małe sklepy: Wypłata wynagrodzeń nadal stanowi problem

Autor: www.dlahandlu.pl 22 lipca 2015 14:39

Częściej i więcej nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy inspektorzy pracy stwierdzają w mniejszych sklepach niż w placówkach wielkopowierzchniowych, należących do dużych sieci handlowych. Problem stanowi wypłata wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, przede wszystkim wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych.

W 2014 r. inspektorzy pracy skontrolowali 495 małych placówek handlowych, w których zatrudniano ponad 6,3 tys. pracowników. Blisko 16 proc. sklepów zostało wytypowanych do kontroli w wyniku skarg. Ustalenia poczynione przez inspektorów w pełni potwierdziły zasadność 38 proc. zgłoszonych skarg, prawie ¼ oceniono jako częściowo zasadne, natomiast 35 proc. nie znalazło uzasadnienia.

Wykazały znacznie większą skalę nieprawidłowości w małych placówkach handlowych niż w wielkopowierzchniowych – dotyczy to nie tylko większego odsetka podmiotów, ale także znacznie większych grup zatrudnionych – w niektórych przypadkach nawet jednej czwartej. Jako przykład można wskazać nieprowadzenie akt osobowych lub ich nieprawidłowe prowadzenie, co w placówkach wielkopowierzchniowych występuje incydentalnie, a w małych obejmuje prawie 26 proc. pracowników; nieprowadzenie ewidencji czasu pracy dotyczyło 9 proc. skontrolowanych pracowników, natomiast jej nieprawidłowe prowadzenie - 22 proc.

Nadal w małych sklepach problem stanowi wypłata wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, przede wszystkim wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Niewypłacenie bądź zaniżenie tego świadczenia stwierdzono w 2013 r. wobec ponad 13 proc. pracowników, w 2014 r. już wobec prawie 24 proc. Inspektorzy pracy ujawnili przypadki wypłacania wynagrodzenia za pracę nieodnotowywanego w dokumentacji płacowej, co powodowało zaniżanie świadczeń pochodnych od wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenie społeczne i podatku dochodowego.

Wzrosła natomiast, choć nadal jest stosunkowo niewielka, skala zaległości urlopowych – ujawniono je w odniesieniu do 3,7 proc. pracowników poddanych kontroli (w 2013 r. - 0,9 proc.) w 8 proc. placówek.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • PiiP 2015-07-24 02:14:20

    tak tak, Milmex Systemy Komputerowe nadal winien jest pracownikom kilkanaście milionów złotych!!!

  • kasjer sprzedawca 2015-07-22 17:13:40

    tylko mały, polski, niezależny handel

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10809

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane