PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Polski Instytut Myśli Gospodarczej: Są podstawy do zaskarżenia dyrektywy tytoniowej

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 15 maja 2014 16:55

Polski Instytut Myśli Gospodarczej popiera stanowisko polskiego wicepremiera i ministra gospodarki, Janusza Piechocińskiego w obronie papierosów mentolowych i związanych z ich produkcją miejsc pracy w Polsce. W opinii PIMG Dyrektywa o Wyrobach Tytoniowych oparta jest na błędnej podstawie prawnej i narusza zasady podziału kompetencji między państwa członkowskie i instytucje UE, co uzasadnia zaskarżenie jej do Trybunału Sprawiedliwości UE.

REKLAMA

 

 

Zgodnie z potwierdzonymi doniesieniami medialnymi Minister Gospodarki Janusz Piechociński zapowiedział wystąpienie o zaskarżenie przez polski rząd Dyrektywy o Wyrobach Tytoniowych do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dyrektywa, która ma wejść w życie 20 maja bieżącego roku wprowadza między innymi zakaz produkcji i sprzedaży papierosów mentolowych.  Zdaniem PIMG zakaz ten w sposób nieproporcjonalny dyskryminuje Polskę, która jest największym producentem papierosów mentolowych w Unii Europejskiej.

Zaskarżenie Dyrektywy do Trybunału sprawiedliwości UE jest zdaniem PIMG szansą na utrzymanie tysięcy miejsc pracy w polskiej gospodarce.

- Istnieją ważne przesłanki, które uzasadniają zaskarżenie Dyrektywy Tytoniowej do Trybunały sprawiedliwości UE - mówi Zbigniew Pisarski prezes Polskiego Instytutu Myśli Gospodarczej.  W szczególności należy podkreślić, że dyrektywa oparta jest na błędnej podstawie prawnej i narusza zasady podziału kompetencji między państwa członkowskie i instytucje UE.

 

 

Dyrektywa została wydana na podstawie art. 114 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), której celem jest budowa rynku wewnętrznego, w tym likwidowanie barier w swobodnym przepływie towarów. Nie ulega wątpliwości, że zakaz sprzedaży papierosów mentolowych nie realizuje tego celu

- Na problem z brakiem odpowiedniej podstawy prawnej dla dyrektywy wskazała Komisja Prawna Parlamentu Europejskiego w swojej opinii z dnia 25 czerwca 2013 r przyjętej w procesie prac nad dyrektywą - dodaje Pisarski

Instytut zwraca uwagę, że zgodnie z Traktatem Lizbońskim Unia ma ograniczone kompetencje w zakresie polityki zdrowotnej. W szczególności expressis verbis wyłączona jest możliwość harmonizacji przepisów dotyczących polityki alkoholowej i tytoniowej (art. 168 ust. 5 TFUE).

Dyrektor Polskiego Instytutu Myśli Gospodarczej podkreśla, że obecna nowa dyrektywa znacząco różni się od poprzedniej. Brak w niej tzw. „gwarancji wolnego przepływu", jaką zawierała poprzednia dyrektywa, poza tym zakazuje ona konkretnego typu produktu. Zatem orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości odnośnie podstawy prawnej do pierwszej dyrektywy nie ma zastosowania w przypadku obecnej dyrektywy - dodaje Pisarski.

 

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14238

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1120696

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA