REKLAMA
REKLAMA

POPiHN apeluje o zawetowanie ustawy ws. informowania o cenach

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 23 czerwca 2014 09:59

POPiHN zaapelował do Prezydenta RP o niepodpisywanie ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Powodem są nieproporcjonalnie surowe kary za niedopełnienie obowiązków właściwego informowania o cenie towaru.

REKLAMA
Ustawa przewiduje kary za nieodpowiednie informowanie o cenie towaru: maksymalnie 20 000 zł przy jednorazowym naruszeniu, a przy trzech przypadkach w roku nawet 40 000 zł.  

- Naszym zdaniem w polskich realiach zaproponowane maksymalne stawki kar są zbyt wysokie, a ponadto ich uznaniowość może zwiększać zagrożenie nakładaniem nieproporcjonalnie wysokich kar na stacje paliw. Należy bowiem pamiętać, że uchybienia mogą wynikać nie ze złej woli, a po prostu z błędów ludzkich czy technicznych, czego nie da się nigdy do końca wykluczyć. Maksymalna wysokość kar nie wyeliminuje przypadków niewłaściwego podawania ceny, bo w większości przypadków są one wynikiem ludzkiego błędu, nie zaś celowego działania. Co za tym idzie nawet wysokie kary, wprowadzane przez przedmiotową ustawę, nie wyeliminują problemu, za to skutkować mogą nieprzewidzianymi przez ustawodawcę konsekwencjami, na przykład korupcją związaną z uznaniowością nakładanej kary. Warto zwrócić uwagę, że na przykład przy kradzieży towarów ze sklepu wartych 400 zł mandat dla sprawcy wynosi zwykle do 500 zł. Dla porównania, błędne oznaczenie ceny w projekcie ustawy karze się grzywną do 40 000 zł. Obecnie kary za takie uchybienia przewiduje Kodeks Wykroczeń - jest to grzywna maksymalnie do 1500 zł lub nagana. Projekt ustawy przewiduje zatem ponad trzynastokrotne podniesienie tych kar co zasadniczo wpływa na - i tak już bardzo wysokie - ryzyko prowadzenia działalności biznesowej w Polsce - argumentuje POPiHN.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12720

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA