PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Poradnik: Jak stymulować klientów do zakupu?

Autor: Bartosz Wołowiec, dr Maciej Kraus dla dlahandlu.pl 10 września 2015 09:46

Poradnik: Jak stymulować klientów do zakupu? Przykładowe woblery w supermarketach Tesco; fot. www.mojetesco.pl

Jedną z najczęstszych odpowiedzi przeciętnego konsumenta, na pytanie o najważniejszy czynnik wpływający na jego proces wyboru poszczególnego produktu, jest cena. Większość klientów, poprzez porównywanie cen, uważa, że jest w stanie ocenić, czy poszczególna marka jest droga. Oczywiście, na tej podstawie można obiektywnie stwierdzić, czy dana firma jest tańsza czy droższa niż inni gracze na rynku. Jednakże, w większości przypadków, niemożliwym do wykonania zadaniem jest zapamiętanie cen wszystkich nabywanych produktów. W oparciu o niepełne i często błędne dane dotyczące cen, klienci postrzegają firmy w kategorii tani/drogi. Świadomi tego faktu przedsiębiorcy, bez nawiązywania wojen cenowych oraz rezygnowania z osiąganej marży są w stanie skłaniać kolejnych klientów do kupowania ich towarów lub usług. Co zatem stymuluje klientów do zakupów?

Nie tylko cena!

Nawiązując do stwierdzenia przytoczonego na początku artykułu odnoszącego się do domniemanej niezwykłej istotności ceny dla klientów, zastanówmy się nad przebiegiem własnego procesu decyzyjnego. Jeśli prawdziwym byłoby stwierdzenie, że cena to zdecydowanie najważniejszy czynnik, konsumenci ubieraliby zawsze najtańsze ubrania oraz jedli najtańsze produkty spożywcze. W rzeczywistości, nawet pomimo wciąż zauważalnych efektów kryzysu finansowego, marki premium nie borykają się z problemem spadającego wolumenu sprzedaży swoich towarów. Oczywiście, każdy człowiek ma inne preferencje i priorytety. Jeden klient będzie decydował się na zakup najtańszych ubrań, ale za to będzie posiadał drogi, luksusowy samochód. Jeszcze inny nie będzie oszczędzał na jedzeniu, ale za to zakupi najtańszy sprzęt elektroniczny.

         W głównej mierze, o decyzji zakupowej przesądzają własne przyzwyczajenia/preferencje, zauważane elementy odróżniające produkt od innych oraz emocje/stymulatory działające na konsumentów podczas zakupów. Właśnie dzięki temu ostatniemu czynnikowi, przedsiębiorcy w największym stopniu mogą wpływać na stymulowanie klientów do nabywania towarów. Przyjrzyjmy się najczęściej wykorzystywanym przez nich rozwiązaniom.

  Promocje/wyprzedaże

         Dobrze przygotowane, wdrożone oraz komunikowane działania promocyjne są jednym z najsilniejszych sposobów na stymulowanie klientów do zakupu oraz budowania wizerunku sklepu z niskimi cenami. Sztukę zarządzania promocjami w bardzo dobrym stopniu opanowała większość sieci supermarketów. Dzięki wysokiej świadomości dot. elastyczności cenowej (czyli stosunku względnej zmiany ilości pożądanego dobra, do względnej zmiany jego ceny) swoich produktów, są one w stanie przeprowadzać rentowne promocje. Najczęściej przecenianymi towarami są tak zwane „produkty wizerunkowe”, czyli te, które konsumenci nabywają często i tym samym pamiętają ich ceny (pomidory, pierś z kurczaka). Klienci zachęceni do odwiedzenia sklepu promocją, przeważnie „przy okazji” kupują także nieprzecenione towary (w terminologii pricingowej nazywane „produktami kompensacyjnymi” - charakteryzujące się wysoką marżą).

  • ..I.. 2015-09-10 12:05:16

    dzisiaj sukcesem jest lokalizacja i wygoda robienia zakupów, skończyły się czasy, że dla 10zł oszczędności klient dymał autobusem / samochodem przez całe miasto, dzisiaj każdy chce zrobić zakupy szybko, blisko, wygodnie i otrzymać pełnowartościowy towar (świeży) za normalne pieniądze (nie przepłacać).

  • Gustaw 2015-09-10 10:05:18

    Widać, że ktoś się zna. Nie zgadzam sie z wszystkim ale ok

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11053

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 533212

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane