PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Poradnik: Nie warto obniżać cen na wszystkie produkty, wystarczy wybrać towary "opiniotwórcze”

Autor: Rabat Detal 8 lipca 2016 11:02

Poradnik: Nie warto obniżać cen na wszystkie produkty, wystarczy wybrać towary "opiniotwórcze” fot. shutterstock

Przeciętny mieszkaniec Europy Zachodniej zapamiętuje średnio 15 cen artykułów spożywczych. Polak zna ich około 25. Nie warto zatem obniżać cen na wszystkie produkty, bo i tak kupujący tego nie docenią. Wystarczy wybrać „towary opiniotwórcze” – takie, które klient kupuje najczęściej i na ich podstawie dochodzi do wniosku, czy sklep jest tani, czy drogi - czytamy w poradach sieci Rabat Detal.

REKLAMA

Jakie artykuły powinny mieć niskie ceny? Zdaniem sieci rabat Detal są to m.in. mleko, masło, sok pomarańczowy i kawa, ale ta nr 1 w mielonych i instant. Istotne jest przy tym to, w jakim regionie działa sklep, gdyż w jednej części kraju „produktem opiniotwórczym” będzie mleko UHT Łaciate, w innym Łowickie, a w jeszcze innym Wypasione. Z pozostałymi markami i kategoriami produktów jest podobnie. 

Artykułami o dużej wrażliwości cenowej mogą być również wyroby świeże, takie jak filet z kurczaka, łopatka czy coś z owoców lub warzyw. Ile takich „opiniotwórczych produktów” powinno być w sklepie? W każdej kategorii nie więcej niż 2, czasem 3, czyli w sumie od 40 do 60. Warto oznaczyć je specjalnymi cenówkami, by przyciągnąć uwagę klientów.

Jak podpowiada Rabat Detal, na pozostałe produkty w sklepie marże mogą być zdecydowanie wyższe (2235 proc.). Są wśród nich m.in. : 

- artykuły impulsowe – klient kupuje je nie ze względu na cenę, tylko spontanicznie – np. gdy ma ochotę na coś słodkiego, kupi batonik i nie ma dla niego znaczenia, czy kosztuje on 1,09 czy 1,29 zł; 
- produkty nieporównywalne – np. marka własna czy tzw. swojskie wędliny to towary unikalne; warto ustalić    w ich przypadku wyższe marże, gdyż klient nie kupi tego produktu w najbliższym otoczeniu; 
- nowości – lepiej zacząć od wyższej marży, ewentualnie potem ją obniżając; warto jednak pamiętać, by cena była porównywalna do tej w sklepach w pobliżu; 
- produkty w niskich cenach jednostkowych (poniżej 2 zł) – dla klientów różnica w cenie jest niezauważalna, dlatego np. lizak może kosztować nie 40, a 60 gr; kwotowo to tylko 20 gr, ale procentowo marża może być wyższa nawet o 50 proc.; 
- ceny sugerowane – są producenci drukujący na opakowaniach ceny sugerowane; jeżeli cena w sklepie jest nieznacznie niższa, wówczas klienci otrzymują dodatkową zachętę do zakupu, jeżeli zaś jest wyższa niż sugerowana, mogą poczuć się oszukani; 
- ceny prestiżowe – jest wiele produktów w sklepie o wyjątkowo wysokim prestiżu, które dobrą jakość powinny potwierdzać odpowiednio wysoką ceną, np. markowe bombonierki, drogie alkohole, drogi kawy czy herbaty; 
- produkty dodatkowe (tzw. crossmerchandising plus sprzedaż łączona) – jeżeli klient kupuje na prezent np. wino czy droższy alkohol, dodatkowo chętnie kupi papierową torebkę. W tym przypadku z marżą można zaszaleć.

  • ...... 2016-07-11 16:16:35

    taaa... i przewalać towar bez marży podczas gdy zagraniczny konkurent przewala ten sam towar na sowitej marży i się rozwija.... genialne



    dzisiaj klient odwiedza kilka sklepów i jak nie akceptuje moich cen to ma wybór i może kupić w innej sieci, jutro i tak ten klient wróci do mnie po moją ofertę,

    ja nie muszę przewalać towaru dla samego przewalania,

    mam inne marki niż konkurencja i na te marki stawiam,



    nie będę robił "dobrze" innym

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16002

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA