Poradnik: Standardy i prawidłowa organizacja stoiska z nabiałem

Autor: Akademia Eurocash 16 września 2015 09:47

Poradnik: Standardy i prawidłowa organizacja stoiska z nabiałem Ekspozycja nabiału powinna być podzielona na dwie strefy, fot. shutterstock.com

Produkty nabiałowe są jednymi z podstawowych produktów żywnościowych, które kupowane są prawie codziennie. Regały z tymi produktami powinny się znajdować w głębi sklepu, tak aby konsument w drodze po nie, zapoznał się z jak największą częścią oferty sklepu.

Ekspozycja nabiału powinna być podzielona na dwie strefy: w ladzie chłodniczej wystawiamy sery ( białe i żółte), jogurty i kefiry, tłuszcze twarde ( masło i mixy do smarowania). Mleko i śmietankę UHT można natomiast wystawić w sąsiadującym z ladą regale - miejsce w chłodni jest kosztowne w utrzymaniu, a te produkty nie wymagają przechowywania w niskiej temperaturze. 

Półka powinna stwarzać wrażenie obfitości, pojedyncze sztuki produktów mogą jedynie odstraszać, a nie zachęcać do zakupu. Nikt nie lubi kupować resztek!

Ze względu na krótkie terminy ważności, dokładając towar bezwzględnie należy przestrzegać poniższych zasad:

‑FIFO (first in/first out) czyli „pierwsze weszło, pierwsze wyszło - artykuły, które najpierw zostaną złożone do magazynu, również jako pierwsze zostaną wyniesione z magazynu.

- FEFO (first expired/first out) czyli „pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło” - towary z najwcześniejszą datą ważności składowane są na początku.

W branży nabiałowej bardzo często pojawiają się na nowości rynkowe. Produkty testowane powinny zajmować ok.  5% powierzchni i powinny być umieszczone w pobliżu dobrze rotujących, markowych artykułów. Produkty marki własnej powinny być umieszczone obok liderów rynkowych w danej kategorii (zawsze po lewej stronie).

W ekspozycji nabiału ogromne znaczenie ma marka produktu, dlatego też bardzo ważne jest, by  ekspozycja w ramach jednego rodzaju produktu była ułożona blokowo markami, a nie np. smakami.

Przy eksponowaniu serów wyróżnia się dwa rodzaje ekspozycji:

 - półka samoobsługowa - umieszcza się tu produkty zapakowane

- półka delikatesowa – tu znajdują się sery na wagę.

Sery układa się według gatunków, z ogólnym podziałem na białe i żółte. Jeżeli sklep w ramach ekspozycji delikatesowej oferuje kilka marek jednego gatunku, to powinny one stać obok siebie.

Kolejną kategorią nabiałową są tłuszcze twarde, które powinny być eksponowane według zastosowania, np.: masło, mixy, margaryna.
Mleka powinno być ułożone według zwartości tłuszczu, jest to najważniejszy aspekt, którym kierują się klienci przy dokonywaniu wyborów zakupowych.

Bardzo ważną kwestią jest zachowanie ciągłości oferty. Z badań konsumenckich wynika, że nabiał jest często zakupem planowanym i jego brak może zniechęcić klienta do zakupów w danym sklepie. Warto zadbać o w miarę możliwości szeroki asortyment, również o dostępność na półce produktów lokalnych producentów.

Kluczową sprawią w przypadku produktów nabiałowych jest zastosowanie właściwego koloru oświetlenia. Ladę nabiałową oświetlamy światłem białym o szerokim spektrum barw, dzięki temu prezentowany w ladzie towar wygląda estetycznie.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane