Prawie 30 proc. przedsiębiorców przyznaje się do dawania rabatów przy płatnościach gotówką

Autor: www.dlahandlu.pl 22 listopada 2012 12:53

Wysokość prowizji interchange powinna kształtować się w Polsce na poziomie ok. 0,2 proc. wartości transakcji. Taka wielkość pozwoliłaby na dynamiczny rozwój sieci akceptacji kart i innych nowoczesnych instrumentów płatniczych - wynika z kompleksowego badania przedsiębiorców, przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Jak komunikuje FROB, wysoki poziom prowizji interchange jest jedną z kluczowych barier rozwoju sieci akceptacji płatności bezgotówkowych w Polsce. Jak wskazują wyniki badań, 77 proc. respondentów jest zdania, że koszt akceptacji kart płatniczych jest wyższy niż przyjmowania gotówki. Stanowi on dużą barierę szczególnie dla małych firm. Aż 76 proc. spośród podmiotów nieakceptujących dotąd kart płatniczych nie planuje rozpoczęcia ich akceptacji w ciągu najbliższego roku. Więcej niż połowa przedsiębiorców w tej grupie, jako główny powód  braku chęci rozpoczęcia przyjmowania kart podaje wiążące się z tym wysokie koszty (52 proc.). Połowa punktów handlowo-usługowych, które do tej port nie akceptują kart, zdecydowałaby się na wprowadzenie tej formy płatności dopiero przy spadku opłaty akceptanta poniżej 0,5 proc. wartości transakcji.

- Elastyczność cenowa nieakceptujących kart przedsiębiorców na wysokość opłaty akceptanta wskazuje, że dopiero przy niskim poziomie interchange - poniżej 0,25 proc. - nastąpi wysoce dynamiczny rozwój sieci akceptacji kart - twierdzi Jakub Górka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik projektu badawczego. 

Jak wynika z badania, koszty pieniężne przedsiębiorców (związane z opłatami na rzecz banków i agentów rozliczeniowych) w przypadku karty są wielokrotnie wyższe od kosztów pieniężnych gotówki. Zarówno na poziomie kosztów całkowitych, jak i jednostkowych. Dopiero po wliczeniu kosztów wewnętrznych (transport gotówki, obsługa gotówki, obsługa terminali płatniczych i kart) różnica maleje, ale i tak karta pozostaje droższa. W efekcie prawie 30 proc. przedsiębiorców przyznaje się, że przynajmniej od czasu do czasu oferuje klientom kilkuprocentowe rabaty przy płatnościach gotówką. Podobny odsetek respondentów (28 proc.) stosuje progi kwotowe, poniżej których niemożliwe jest dokonanie płatności kartą.

Należy zauważyć, że przedsiębiorcy mają świadomość, że zróżnicowana oferta w zakresie płatności, to sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej.

- Ważnym wnioskiem płynącym z badania jest fakt, że polski rynek jest otwarty na rozwiązania innowacyjne w zakresie płatności bezgotówkowych. Ponad 1/5 firm zdeklarowała, że byłaby skłonna zacząć przyjmować płatności telefonem komórkowym, o ile bezpieczeństwo transakcji byłaby na poziomie podobnym do kart płatniczych, a koszt akceptacji płatności byłby niższy - podsumowuje Robert Łaniewski, prezes FROB.

Ogólnopolskie badanie 1006 przedsiębiorców zostało zrealizowane przez instytut Millward Brown SMG/KRC pod kierownictwem Jakuba Górki z Uniwerystetu Warszawskiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • admin 2012-11-22 21:40:27

    dziwne...nigdy nikt nie zaproponował mi rabatu jakiegokolwiek dlatego że płacę gotówą,sklepy niech nie sciemniają i dadzą mi płacic kartą bo po to ją mam,jadą na marzy 20-30% i żalują jakiejs stawki,tak chcieli demokrację i własne biznesy a teraz narzekają,przecież wiadomo że jak będę płacił kartą to kupię więcej i zapłacę więcej w tym osiedlowym sklepie:) to tak dla informacji sklepów.admin

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10971

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane