REKLAMA
REKLAMA

Raport: Jedna czwarta sklepów małoformatowych działa w organizacjach zrzeszających drobny handel

Autor: POHiD, www.dlahandlu.pl 13 listopada 2013 11:08

Raport: Jedna czwarta sklepów małoformatowych działa w organizacjach zrzeszających drobny handel

W obliczu zmian zachodzących na rynku, handel małego formatu nie pozostaje bierny. Również w tym segmencie rynku zachodzą procesy konsolidacyjne. Jedna czwarta sklepów małego formatu działa w różnego rodzaju organizacjach zrzeszających drobny handel i liczba ta systematycznie rośnie. Najczęściej są to sieci franczyzowe - czytamy w raporcie "Znaczenie handlu w gospodarce narodowej" przygotowanym przez POHiD, we współpracy z GfK Polonia i Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

REKLAMA

Wśród największych sieci franczyzowych małego formatu wymienić należy sieci ABC (5800 sklepów), Lewiatan (2800 sklepów), Żabka (ponad 2800 sklepów), Nasz sklep (ponad 2500 sklepów) oraz Odido (2000 sklepów). Należy zauważyć, że procesy organizowania handlu małego formatu bardzo często inicjowane są przez największe firmy hurtowe, takie jak Eurocash, czy Makro Cash and Carry. Hurtownie wspierają drobnych detalistów swoim know-how, proponują atrakcyjne warunki zakupu produktów, a sobie zapewniają stałych odbiorców towarów. Podobne zjawisko tak zwanej pionowej konsolidacji handlu miało już miejsce na polskim rynku pod koniec lat 90-tych poprzedniego stulecia. W tej chwili trend ten został reaktywowany, a jego skutki powodują, że sklepy małego formatu coraz skuteczniej konkurują z sieciami wielkopowierzchniowymi.

- Analizując trendy zmian oraz perspektywy rozwoju, wydaje się słusznym przewidywanie, że w najbliższych latach detal małego formatu utrzyma swoją liczebną przewagę nad handlem wielkopowierzchniowym. Mimo to, spodziewać się jednak należy, że rola handlu małoformatowego ulegnie jeszcze osłabieniu, którego efektem będzie zmniejszenie udziałów rynkowych i większa koncentracja sprzedaży w sieciach wielkoformatowych reprezentowanych przez 4-6 głównych graczy, którzy zdominują ten segment rynku. Biorąc pod uwagę wzorce zakupowe Polaków i utrzymującą się dużą liczbę realizowanych misji zakupowych, a także przyzwyczajenie do robienia zakupów w wielu różnych miejscach, należy przewidywać, że rola sklepów małych sprowadzona zostanie przede wszystkim do zaopatrywania polskich gospodarstw w produkty świeże, produkty gotowe do natychmiastowej konsumpcji oraz kupowane impulsowo. Już teraz wspomniane kategorie stanowią ważny wyróżnik małych sklepów - podaje raport.

Mimo szybkiego tempa rozwoju detalu wielkoformatowego oraz zachodzących procesów konsolidacyjnych, polski rynek zdominowany jest przez sklepy małoformatowe. To właśnie te sklepy stanowią 95 proc. placówek detalicznych w podstawowych kanałach, czyli bez sklepów specjalistycznych, aptek i sklepów na stacjach paliw.

Mimo dynamicznych zmian i rosnącego udziału sklepów wielkiego formatu, udziały top 10 detalistów nie przekraczają 50 proc. Dla porównania, w najbliżej Polski położonych krajach Europy Centralnej, wskaźniki te osiągają znacznie wyższe wartości, wahając się od ok. 70 proc. na rynku węgierskim do blisko 85 proc. na rynku słowackim. Łączny udział sprzedaży wartościowej detalistów wielkoformatowych wynosi w Polsce ok. 53 proc. dla kategorii FMCG.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13589

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA