REKLAMA
REKLAMA

Raport: Producenci wyrobów piekarniczych i mącznych powinni stawiać na sklepy własne

www.portalspozywczy.pl 7 października 2014 12:32

W branży producentów wyrobów piekarniczych i mącznych czynnikiem zwiększającym sprzedaż firm średnich i dużych jest nacisk na większy udział w ofercie produktów klasy premium oraz sprzedaż za pośrednictwem sklepów własnych. Dla firm małych lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na sprzedaży produktów masowych w sklepach detalicznych oraz większy niż przeciętnie udział sprzedaży w kanałach nowoczesnych - wynika z raportu "Skuteczne strategie sprzedaży w przemyśle spożywczym", przygotowanego przez Bank BGŻ, SGGW i Millward Brown.

REKLAMA

Liderzy w tej branży charakteryzują się bardzo niskimi nakładami na promocję, które w przypadku co najmniej połowy takich firm stanowiły mniej niż 2 proc. kosztów sprzedaży. Jak oceniają analitycy Banku BGŻ, może to wynikać z dużego udziału sklepów własnych i innych tradycyjnych kanałów dystrybucji. Okazuje się zatem, że proste zwiększanie tych nakładów nie jest receptą na wzrost sprzedaży - czytamy w raporcie.

Producenci wyrobów piekarniczych i mącznych kierują się wyraźnie różnymi strategiami e celu zyskownego zwiększania sprzedaży. Dotyczy to zarówno firm średnich i dużych, jak i małych.

Jak wynika z przeprowadzonych badań ankietowych, wśród przedsiębiorstw dużych i średnich wzrost sprzedaży osiągnęły te, które oferowały dużą liczbę produktów wyższej jakości. Liczba produktów w sprzedaży była ponad 2-krotnie większa niż w przypadku pozostałych firm. Z kolei w przypadku firm małych, samo zwiększanie liczby sprzedawanych produktów nie było czynnikiem zwiększającym sprzedaż.

Przedsiębiorstwa z branży piekarsko-mącznej współpracują przeciętnie z niewielką liczbą kanałów dystrybucji. Połowa firm średnich i dużych sprzedaje maksymalnie za pośrednictwem trzech kanałów. Liderzy wśród firm średnich i dużych największą część sprzedaży realizują za pośrednictwem sklepów własnych, podczas gdy pozostałe firmy z tego segmentu współpracują głównie ze sklepami detalicznymi.
Wśród trzech najważniejszych kanałów dystrybucji wykorzystywanych przez liderów sprzedaży pojawia się eksport, który ma małe znaczenie dla pozostałych firm, realizujących dużą część sprzedaży za pośrednictwem hurtowni oraz super- i hipermarketów.

Analitycy Banku BGŻ zwracają uwagę, iż udział sklepów własnych w sprzedaży wśród liderów w przypadku firm średnich i dużych oraz małych jest podobny i wynosi ok. 25 proc. - Być może jest to poziom zbliżony do optymalnego dla firm z tej branży - szacują analitycy Banku BGŻ.
W przypadku jakości sprzedawanych produktów, wśród średnich i dużych firm liderzy koncentrowali się wyraźnie na produktach klasy premium, znacznie ograniczając udział produktów ekonomicznych (czyli klasy C). Jednak w przypadku firm małych, największe sukcesy odnosiły firmy skupiające się na sprzedaży produktów masowych (klasy B).

Natomiast posiadanie w swojej ofercie marek firmowych bądź marek własnych sieci handlowych w przypadku analizowanej branży nie wydaje się kluczowym czynnikiem sukcesu. Większość firm w branży, szczególnie firm małych, w ogóle nie prowadzi sprzedaży produktów markowych.
Jak wyjaśniają autorzy raportu, liderami w swojej branży są firmy, które w ciągu ostatnich 3 lat co roku wykazywały wzrost przychodów i w ciągu ostatnich 5 lat co najmniej czterokrotnie wykazały zysk operacyjny.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4252

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA