PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

Redukcja opłaty interchange w Hiszpanii spowodowała wzrost kosztów wydawania kart

Autor: www.dlahandlu.pl 15 października 2012 17:15

Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego zaprezentowano wyniki badania dotyczącego efektów obowiązkowej redukcji opłaty interchange w Hiszpanii w latach 2005 - 2010. Raport został opracowany przez hiszpańskich naukowców na zlecenie firmy MasterCard. Według profesora Gustavo Matiasa, współautora badania wynika, że taki krok wprawdzie obniżył koszty po stronie akceptantów kart, jednak znacząco zwiększył koszty dla ich użytkowników, co w konsekwencji doprowadziło do spadku liczby transakcji kartowych na rzecz płatności gotówkowych.

W 2005 r. największe hiszpańskie stowarzyszenia handlowe i organizacje kart płatniczych podpisały, wymuszoną przez rząd, umowę o obniżeniu opłat z tytułu transakcji dokonywanych kartami płatniczymi (tzw. opłat interchange) na okres pięciu lat (2006-2010). W konsekwencji opłaty interchange spadły średnio o 57,3%, co w liczbach bezwzględnych dało 3329 mld roeu w ciągu pięciu lat. Obniżenie opłaty interchange doprowadziło do zmniejszenia - średnio o 51,3% - opłat za obsługę akceptanta (Merchant Service Charges - MSC), które handlowcy ponoszą w związku z akceptowaniem kart. W liczbach bezwzględnych była to kwota o 2749 mld euro w ciągu pięciu lat. Jednocześnie, w ciągu pięciu lat objętych badaniami, koszty ponoszone przez klientów - użytkowników kart (roczne opłaty za kartę) wzrosły o 50%, co w liczbach bezwzględnych dało kwotę 2350 mld euro.

- Jak pokazało badanie, obniżenie opłaty interchange spowodowało wzrost opłat za karty i zmniejszenie korzyści związanych z ich użytkowaniem. Emitenci kart - chcąc zrekompensować sobie spadek przychodów z tytułu opłaty interchange, którą wcześniej płacili akceptanci podnieśli opłaty za użytkowanie kart, aby móc pokryć koszty związane z ich obsługą. W konsekwencji - roczne opłaty ponoszone przez klientów za standardowe czterostronne karty płatnicze wzrosły o ponad 50%. Podniesiono również inne opłaty, np. za przyznanie salda debetowego, ograniczono też programy premiowe i promocyjne dołączane do kart. W rezultacie - hiszpańscy klienci muszą płacić więcej, otrzymując w zamian mniejsze korzyści związane z użytkowaniem kart- mówi prof. Gustavo Matias, współautor badania.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • gość 2012-10-16 14:20:08

    komuś się tu cyferki pomyliły, bo nie uwierzę, że chodzi o 2749 mld euro

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9965

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane