Regały przy kasach generują 5 proc. obrotu

www.hands.pl 17 czerwca 2010 10:52

Regały przy kasach generują 5 proc. obrotu

Właściwie wyeksponowany towar ma większe szanse na sprzedaż, ponieważ konsument rzadko kiedy wybiera produkt z własnej inicjatywy, najczęściej wybór ten jest częścią sprytnego merchandisingu handlowego. Klienci nie analizują zazwyczaj ekspozycji towaru czy tonacji oświetlenia. Nie mają w zwyczaju zastanawiać się, dlaczego produkty zostały umieszczone na tej półce, a nie innej. Zazwyczaj aranżacja sklepu oceniana jest jedynie w kryteriach ładna lub nie.

Ekspozycja towarów jest jednym z głównych elementów branych pod uwagę podczas projektowania punktu handlowego. Produkty drogie, najwyższej jakości z wysoką marżą należy ustawiać w najatrakcyjniejszych miejscach, ponieważ przynoszą największy zysk. Ponadto powinno się tam umieszczać nowości. Nawet jeśli klient nie kupi produktu, to zauważy nowe opakowanie, którego wcześniej nie widział. Najlepsza przestrzeń na ekspozycję znajduje się w zasięgu wzroku (120-180cm). Na tej wysokości towary wręcz „wpadają w ręce". Nieco gorszym, ale nadal dobrym jest miejsce w zasięgu ręki (60-120cm). Produkty poniżej mają znacznie mniejszą szansę na sprzedaż. Dlatego też powinny tam być układane towary najtańsze, których klient, kierujący się jedynie ceną, będzie poszukiwał do skutku i będzie skłonny się po nie schylić. Jeśli produkt kierowany jest do dzieci, powinien znajdować się na półkach nie wyższych niż 130cm. Urządzenia ekspozycyjne powinny być całkowicie wypełnione towarami, bez pustych miejsc na półkach, ponieważ klienci ich nie tolerują.

Ważnym punktem w sklepach są regały przy stanowiskach kasowych, ponieważ generują aż 5 proc. całego obrotu. Powinny znajdować się tam towary impulsowe, tj. takie, których zakupu nie planuje się wcześniej, ale mogą nagle okazać się potrzebne. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient stojąc w kolejce skusi się na jakiś drobny smakołyk znajdujący się tuż przy nim. Ponadto, nudzące się dzieci , widząc ulubione słodycze mogą negocjować z rodzicami, by spełnili ich zachciankę.

Trzeba również pamiętać o zdiagnozowanych przez analityków naturalnych zachowaniach konsumentów. Poruszają się oni w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, trzymają się prawej strony alejek i na ogół patrzą w tym kierunku. Są to konsekwencje ruchu prawostronnego, a także tego, że większość ludzi jest praworęcznych. Ponadto konsumenci lustrują półkę, podobnie jak książki, zaczynając od lewej strony, a ich oko rejestruje tylko ok. 30 cm jej szerokości.

Prawidłowe rozmieszczenie towarów w sklepie detalicznym średniej wielkości może zwiększyć obroty nawet o 30 proc. Techniki ekspozycji wykorzystywane w merchandisingu handlowym pozostawiają niewiele wolnego miejsca na przypadek w dokonywaniu zakupów przez klienta. Biorąc pod uwagę fakt, że ponad 70 proc. decyzji zakupowych podejmowanych jest w sklepie, tam przede wszystkim należy szukać rozwiązań wspierających sprzedaż.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11056

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane