REKLAMA
REKLAMA

Rynek detaliczny skurczył się o 9 tys. placówek. Najwięcej ubyło sklepów spożywczych

Autor: www.dlahandlu.pl 27 sierpnia 2012 09:36

Rynek detaliczny skurczył się o  9 tys. placówek. Najwięcej ubyło sklepów spożywczych

W okresie od stycznia do lipca 2012 roku ogółem zarejestrowano 18,1 tys. sprzedawców detalicznych. Wyrejestrowano 27 tys. Tym samym polski rynek detalistów skurczył się o ponad 8,8 tys. podmiotów - wynika z raportu firmy Soliditet Polska. Najwięcej ubyło sklepów spożywczych. Ogółem na przestrzeni ostatnich siedmiu miesięcy sektor ten zmniejszył się o 2,8 tys. podmiotów.

REKLAMA
W całym 2012 rok zarejestrowano 3380 sklepów spożywczych i jednocześnie wyrejestrowano 6186. To najwięcej spośród wszystkich branż. Dane te pozwalaną na stwierdzenie, że sektor sprzedaży artkułów spożywczych należy do najbardziej atrakcyjnego dla Polaków i jednocześnie do najbardziej trudnego i ryzykownego. Głównej przyczyny tak znacznej liczby wyrejestrowań upatruje się w dużej konkurencji na rynku.

- Pod tym względem na niechlubnym drugim miejscu znalazł się sektor detalicznej sprzedaży odzieży, który w br. skurczył się o blisko 1750 sklepów. Głównie te wolno stojące, w miasteczkach małych i średniej wielkości. W dużych miastach upadają te sklepy odzieżowe które położone są z dala od wielkich galerii i centrów handlowych. Te kuszą promocjami, sezonowymi obniżkami cen jak również mnogością butików zlokalizowanych w jednym miejscu. W 2012 roku ogółem zarejestrowano 2762 sklepy z odzieżą, wyrejestrowano nieco ponad 4,5 tys. - mówi Tomasz Starzyk, ekspert firmy Soliditet Polska.

W dalszej kolejności najbardziej dynamicznie znikają księgarnie, drogerie oraz znane i lubiane przez wszystkich osiedlowe "warzywniaki". Tylko w 2012 roku ubyło ich w każdej z kategorii od 230 do 220.

Jak podkreśla Tomasz Starzyk, ekspert firmy Soliditet Polska na tym tle wyjątek stanowią wyspecjalizowane sklepy z alkoholem, które stanową wyjątek. - Jest to jedyny sektor, którego bilans jest dodatki - mówi.

Ogółem do końca lipca zarejestrowano 459 tego typu sklepów, wyrejestrowano o 57 mniej. Przyczyn upatruje się w fakcie zmiany mentalności i zwyczaju spożywania alkoholi przez Polaków. Polacy coraz częściej szukają wysublimowanych alkoholi ze świata: węgierskiej Palinki, gruzińskich win, ukraińskich wódek i nalewek. Wraz z rosnącym popytem rośnie podaż a co za tym idzie rośnie liczba punktów, gdzie taki specjalny produkt można nabyć.
W 2011 roku zarejestrowano 31 243 sklepy, jednocześnie wyrejestrowano w analogicznym okresie 53 105. Tym samym polski rynek sprzedaży detalicznej skurczył się o blisko 22 tys. podmiotów, co stanowi 6,3 proc. Wszystko wskazuje na to, że w roku 2012 będzie podobnie. Bowiem, po półroczu rynek detalicznej sprzedaży skurczył się o kolejne 2,7 proc. a liczba działających sklepów obecnie wynosi około 315 tys.

Wraz ze spadającą liczbą małych osiedlowych sklepików rośnie liczba powstałych sklepów wielkopowierzchniowych. Szacuje się, że w 2011 roku hipermarketów przybyło 7 proc., a supermarketów - 8 proc.

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11549

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA