PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Stacje paliw inwestują część sklepową. Największą wartość sprzedaży generują papierosy

www.portalspozywczy.pl 29 października 2014 09:08

Sieci handlowe wchodzą na nasze pole, zresztą tak samo, jak stacje paliw wchodzą w coraz mocniejsze zwarcie konkurencyjne z tradycyjnym handlem, wprowadzając coraz więcej żywności. Kiedyś na stacjach sprzedawaliśmy oleje silnikowe w dużych opakowaniach. Dziś w ramach akcji in-outowych takie produkty regularnie pojawiają się w dyskontach i hipermarketach - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska.

REKLAMA

Co obecnie napędza sprzedaż sklepów przystacyjnych? Kiedyś były to alkohole i papierosy, a dzisiaj? Może oferta food-to-go?

Jeśli chodzi o obroty całej stacji i sklepu, to podstawą jest paliwo. W przypadku samego sklepu i jego podstawowej oferty, największą wartość sprzedaży generują papierosy. Zresztą chyba na całym rynku convenience jest to bardzo istotna kategoria. Papierosy mają jednak wszyscy na rynku. Jeśli chodzi o dochodowość i wartość sprzedaży, to tym, co nas zdecydowanie wyróżnia, jest oferta food-to-go i kawa. Te kategorie są już bardzo mocne, ale nadal w nie inwestujemy. Oczywiście ma to uzasadnienie w potrzebach naszego klienta. Co jeszcze sprzedaje się na stacjach? Nasi klienci najczęściej są w drodze, więc najchętniej kupują wszelkiego rodzaju produkty impulsowe: napoje, przekąski słodkie i słone.

Handel na stacjach się zmienia?

Oczywiście! Pewne kategorie tracą na znaczeniu, inne zyskują. Dobrym przykładem jest podstawowa i mocna kategoria - akcesoria samochodowe. Na tym przykładzie doskonale widać, jak sieci handlowe wchodzą na nasze pole, zresztą tak samo, jak stacje paliw wchodzą w coraz mocniejsze zwarcie konkurencyjne z tradycyjnym handlem, wprowadzając coraz więcej żywności. Kiedyś na stacjach sprzedawaliśmy oleje silnikowe w dużych opakowaniach. Dziś w ramach akcji in-outowych takie produkty regularnie pojawiają się w dyskontach i hipermarketach i to w zdecydowanie niższych cenach, gdyż detalista kupuje duże ilości takich produktów. Minusem jest to, że taka promocyjna możliwość zakupu nie zawsze zgrywa się czasowo z potrzebą jej dokonania. Co więcej, w przypadku nowoczesnych samochodów, wymianę oleju przeprowadza się w autoryzowanych serwisach, my natomiast sprzedajemy teraz jedynie dolewki w wyselekcjonowanej ofercie, niezbyt dużej, niezbyt małej - tak żeby zaspokoić podstawowe potrzeby każdego klienta. Liczymy się z tym, że nie jesteśmy miejscem, gdzie kupuje się duże wolumeny. Tradycyjny detal jest w stanie wynegocjować dużo lepsze warunki. My natomiast gwarantujemy klientowi, że jeśli zabraknie mu oleju o szóstej rano lub o drugiej w nocy, to zawsze ten produkt u nas znajdzie. Te podstawowe kategorie są u nas mocne.

Coraz bardziej rozbudowuje się część sklepowa. Patrzymy w tym kierunku zarówno my, jak i nasi konkurenci. Dziś zakupy na stacji to typowe „emergency", czyli podstawowe produkty spożywcze, higieny osobistej czy chemii. W zależności od poszczególnych graczy, asortyment powoli się rozwija, ale ciągle ma niewielki udział w ogólnej sprzedaży. Niektórzy nasi konkurenci mają zdecydowanie bardziej rozszerzoną ofertę, ale z tego co widać, rotacja produktów nie jest jeszcze dla nich satysfakcjonująca. To wszystko będzie się jednak zmieniało wraz z rozwojem rynku i wzrostem sprzedaży, a także wzrostem siły samych operatorów stacji. Każdy z operatorów stacji paliw staje się silniejszy, bo rynek tradycyjnych stacji kurczy się. Ubywa stacji niezależnych, a przybywa placówek w sieciach zorganizowanych. Tylko w ciągu ostatniego roku z rynku wypadło ok. 100 stacji.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16108

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA