REKLAMA
REKLAMA

VII FRSiH: Franczyza – nakarmi gigantów czy uratuje niezależny handel?

Autor: www.dlahandlu.pl 20 października 2014 10:15

VII FRSiH: Franczyza – nakarmi gigantów czy uratuje niezależny handel?

Szacuje się, że w Polsce działa 20-25 tys. sklepów spożywczych we franczyzie. Tylko w ubiegłym roku w tym segmencie pojawiło się łącznie 18 nowych systemów. Jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed branżą jest zatem wykreowanie marki, którą konsument będzie rozpoznawał i wiedział czym wyróżnia się na rynku - wynika z debaty o franczyzie, która odbyła się podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

REKLAMA
- Handel tradycyjny od 20 lat jest pod silną presją handlu nowoczesnego. Przez ostatnie lata jego udział utrzymuje się jednak na wysokim poziomie - podkreśliła Agnieszka Gosiewska, retailer services director Nielsen.
Według danych Nielsena, 48 proc. sprzedaży produktów spożywczych generują sklepy spożywcze o powierzchni mniejszej niż 300 mkw. Ich liczba jednak systematycznie spada. W 2009 r. było ich 91, rok później 89, dwa lata później 86, w 2012 r. - 84, a rok temu tylko 80.
Spadek spowodowany jest głównie dynamicznym wzrostem liczby dyskontów w naszym kraju - w 2009 r. było ich 1917, a w 2013 już 3033. Wchodzą one w lokalizacje osiedlowe i stają się konkurencją dla sklepów małoformatowych.

Ponad 20 tys. sklepów spożywczych we franczyzie

Jak podaje Nielsen, polski konsument odwiedza w ciągu miesiąca 4 różne sieci, a konkretny sklep odwiedza co 2-3 dni. Najważniejsze podczas zakupów są dla niego 3 czynniki: dogodna lokalizacja, świeża żywność i „value for money" (stosunek jakości do ceny).
- Polski konsument jest bardzo nielojalny. Może być lojalny wobec promocji, ale nie wobec konkretnej marki - podkreśla Agnieszka Gosiewska.
Coraz większe znaczenie na rynku zyskuje segment modern conveniene, który zastępuje powoli tradycyjny sklep. Więcej miejsca przeznacza się w nim na świeżą żywność, a dostępny asortyment wystarcza na przygotowanie kolacji i posiłków następnego dnia. Rozwój konceptu w Polsce następuje poprzez rozwój systemów franczyzowych takich sieci jak: abc, Delikatesy Centrum, Groszek, Fresh Market, Małpka Express, Lewiatan, Żabka, Carrefour Express, Nasz Sklep, Intermarche, Chata Polska, Top Market i Odido.
Według raportu Profit System, w ubiegłym roku w sektorze spożywczym pojawiło się łącznie 18 nowych systemów franczyzowych.
Jako największe zalety bycia w systemie przedsiębiorcy wskazują: promocje - 33 proc., reklama/marketing/rozpoznawalność marki - 31 proc., korzystne ceny - 28 proc., zaopatrzenie sklepu/zapewnienie asortymentu - 22 proc., pomoc w prowadzeniu sklepu - 16 proc., rabaty/upusty - 7 proc., oraz gazetki reklamowe - 6 proc.
Szacuje się, że w Polsce jest obecnie 20-25 tys. sklepów spożywczych działających w modelu franczyzowym.
Z drugiej strony polski handel ceni sobie niezależność.
Wśród odpowiedzi dlaczego przedsiębiorcy nie rozważają przystąpienia do systemu najczęstsze odpowiedzi to: cenię sobie niezależność - 57 poc., więcej zysków zostaje w mojej kieszeni - 25 proc., profil mojego sklepu nie pasuje do systemu franczyzowego - 16 proc. oraz klienci bardziej ufają mi, niż marce franczyzowej - 9 proc.
Jak wskazuje Agnieszka Gosiewska z firmy Nielsen, 55 proc. sklepów, które przystąpiły do systemu deklaruje, że notuje wzrost obrotów.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12735

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA