VII FRSiH: Większość sklepów, które przystąpiły do systemu franczyzowego notuje wzrost obrotów

Autor: www.dlahandlu.pl 16 października 2014 16:52

VII FRSiH: Większość sklepów, które przystąpiły do systemu franczyzowego notuje wzrost obrotów

Według danych firmy Nielsen 48 proc. sprzedaży produktów spożywczych generują sklepy spożywcze o powierzchni mniejszej niż 300 mkw. Ich liczba jednak systematycznie spada. W 2009 r. było ich 91, rok później 89, dwa lata później 86, w 2012 r. - 84, a rok temu tylko 80.

- Spadek tej liczby spowodowany jest głównie dynamicznym wzrostem liczby dyskontów w naszym kraju - w 2009 r. było ich 1917, a w 2013 już 3033. Wchodzą one w lokalizacje osiedlowe i stają się konkurencją dla sklepów małoformatowych - powiedziała podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Agnieszka Gosiewska, retailer services director w firmie Nielsen. 

Jak podaje panelistka, polski konsument odwiedza w ciągu miesiąca 4 różne sieci, a konkretny sklep odwiedza co 2-3 dni.

- Polski konsument jest bardzo nielojalny - może być lojalny wobec promocji, ale nie wobec marki - podkreśla Agnieszka Gosiewska.

Coraz większe znaczenie zyskuje segment modern conveniene, który zastępuje powoli tradycyjny sklep, gdzie więcej miejsca przeznacza się na świeżą żywność, a dostępny asortyment wystarcza na przygotowanie kolacji i posiłków następnego dnia. Rozwój modern convenience w Polsce następuje poprzez rozwój systemów franczyzowych takich sieci jak: abc, Delikatesy Centrum, Groszek, Fresh Market, Małpka Express, Lewiatan, Żabka, Carrefour Express, Nasz Sklep, Intermarche, Chata Polska, Top Market i odido.

Wg raportu Profit System, w ubiegłym roku w sektorze spożywczym pojawiło się łącznie 18 nowych systemów franczyzowych.  

Jako największe zalety bycia w systemie franczyzowym przedsiębiorcy wskazują: promocje - 33 proc., reklama/marketing/rozpoznawalność marki - 31 proc., korzystne ceny - 28 proc., zaopatrzenie sklepu/zapewnienie asortymentu - 22 proc., pomoc w prowadzeniu sklepu - 16 proc., rabaty/upusty - 7 proc., oraz gazetki reklamowe - 6 proc.
Szacuje się, że w Polsce jest obecnie 20-25 tys. sklepów spożywczych w modelu franczyzowym.

Z drugiej strony polski handel ceni niezależność. 

Wśród odpowiedzi dlaczego przedsiębiorcy nie rozważają przystąpienia do systemu najczęstsze odpowiedzi to: cenię sobie niezależność - 57 poc., więcej zysków zostaje w mojej kieszeni - 25 proc., profil mojego sklepu nie pasuje do systemu franczyzowej - 16 proc. oraz klienci bardziej ufają mi, niż marce franczyzowej - 9 proc.
Jak wskazuje Agnieszka Gosiewska, 55 proc. sklepów, które przystąpiły do systemu, że notuje wzrost obrotów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10763

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane