REKLAMA
REKLAMA

VIII FRSiH: Rynek dystrybucji na progu zmian (pełna relacja)

Autor: dlahandlu.pl 9 listopada 2015 09:44

VIII FRSiH: Rynek dystrybucji na progu zmian (pełna relacja) Uczestnicy debaty "Rynek dystrybucji...", fot. Żelazna Studio

O zmianach na rynku handlu hurtowego, kreatywności i strategiach działania funkcjonujących na nim podmiotów oraz konieczności stworzenia platformy dyskusyjnej dla jego uczestników rozmawiali paneliści sesji „Rynek dystrybucji. Sektor hurtowej sprzedaży żywności w decydującej fazie przebudowy” podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

REKLAMA

Debatę rozpoczęła prezentacja Urszuli Kłosiewicz-Góreckiej z Zakładu Rynku Usług, Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, która scharakteryzowała rynek hurtowy w Polsce.

- Liczba przedsiębiorstw hurtowych wynosi obecnie około 268 tys., czyli ponad 27 proc. podmiotów handlowych, z których około 16 proc. to hurtownie spożywcze. Przedsiębiorstwa te działają w bardzo silnej konkurencji, zarówno miedzy sobą, jak i na poziomie różnych formatów. Konkurują także z sieciami handlowymi, które tworzą własne centra dystrybucyjne i omijają hurtownie w dostawach. Coraz mniej jest także  na rynku małych sklepów, czyli głównych odbiorców hurtowni - mówiła Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Jej zdaniem handel hurtowy nadal jest rozdrobniony, ale zachodzą pozytywne zmiany. - Większość obrotów w handlu hurtowym realizują małe i średnie przedsiębiorstwa. W detalu jest odwrotnie. Mikro i małe firmy hurtowe najszybciej reagują na zmiany na rynku - mówiła ekspertka.

Podkreśliła również, że handel hurtowy to przede wszystkim magazyny i transport. – Zmniejsza się liczba przedsiębiorstw, które mają tylko jeden magazyn, a rośnie dynamicznie grupa tych, które mają więcej takich przestrzeni. To naturalne, bo dla małych hurtowni szansą jest integracja przedsiębiorstw. Szansą jest także wzrost liczby sklepów specjalistycznych - trzeba się specjalizować w oparciu o aktualne trendy związane m.in. ze zdrową żywnością. Motorem rozwoju dla małych firm będzie również dynamiczna ekspansja sklepów convenience  - uważa Kłosiewicz-Górecka.

Oprócz mikro i małych hurtowni ekspertka wyróżniła również tzw. hurtownie aktywne, samoobsługowe (cash&carry) oraz obsługujące handel elektroniczny (e-handel). - Hurtownie aktywne to bardzo zróżnicowana grupa firm, które powinny rozwijać usługi, konsolidować się i budować silne relacje z detalem zwłaszcza w obliczu rozwoju sieci franczyzowych. Firmy te powinny inwestować w logistykę, czyli obniżyć koszty magazynowania i transportu - mówiła.

Hurtownie samoobsługowe to przede wszystkim Eurocash, Makro oraz Selgros. - Lider, czyli Eurocash, połączył cash&cary z rozwojem sieci franczyzowych, zapewniając większą konkurencyjność małym i średnim sklepom. Szansą dla tego typu hurtowni jest także zaopatrywanie sektora horeca i włączanie się w obszar konsolidacji.  Dla hurtowni obsługujących handel internetowy najważniejsza jest sprawna logistyka. Ma ona kluczowe znacznie zwłaszcza przy żywności. Wzrośnie też zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe - dodała panelistka.

  • HIP 2015-11-09 14:30:32

    PŁACIĆ PŁACIĆ DLATEGO SPOŁECZEŃSTWO GŁOSOWAŁO NA PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12720

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA