REKLAMA
REKLAMA

VIII FRSiH: Zajdą zmiany w procesie integracji handlu hurtowego

Autor: dlahandlu.pl 5 listopada 2015 18:45

VIII FRSiH: Zajdą zmiany w procesie integracji handlu hurtowego Urszula Kłosiewicz-Górecka, fot. Żelazna Studio

- Liczba przedsiębiorstw hurtowych to około 268 tys. firm, czyli ponad 27 proc. podmiotów handlowych, z których około 16 proc. to hurtownie spożywcze. Przedsiębiorstwa te działają w bardzo silnej konkurencji, zarówno miedzy sobą, jak i na poziomie różnych formatów. Konkurują także z sieciami handlowymi, które tworzą własne centra dystrybucyjne i omijają hurtownie w dostawach. Coraz mniej jest także  na rynku małych sklepów, czyli głównych odbiorców hurtowni - mówiła na sesji "Rynek dystrybucji. Sektor hurtowej sprzedaży żywności w decydującej fazie przebudowy" podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zakładu Rynku Usług, Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

REKLAMA

Jej zdaniem handel hurtowy nadal jest rozdrobniony, ale zachodzą pozytywne zmiany. - Większość obrotów w handlu hurtowym realizują małe i średnie przedsiębiorstwa. W detalu jest odwrotnie. Mikro i małe firmy hurtowe najszybciej reagują na zmiany na rynku - mówiła ekspertka.

Podkreśliła również, że hurtowy handel to przede wszystkim magazyny i transport. – Zmniejsza się liczba przedsiębiorstw, które mają tylko jeden magazyn, a rośnie dynamicznie grupa tych, której mają więcej takich przestrzeni. To naturalne, bo dla małych hurtowni szansą jest integracja przedsiębiorstw. Szansą jest także wzrost liczby sklepów specjalistycznych - trzeba się specjalizować w oparciu o aktualne trendy, związane m.in. ze zdrową żywnością. Motorem rozwoju dla małych firm będzie również dynamiczna ekspansja sklepów convenience  - uważa Kłosiewicz-Górecka.

Oprócz mikro i małych hurtowni ekspertka wyróżniła również tzw. hurtownie aktywne, samoobsługowe (cash&carry) oraz obsługujące handel elektroniczny (e-handel). - Hurtownie aktywne to bardzo zróżnicowana grupa firm, które powinny rozwijać usługi, konsolidować się i budować silne relacje z detalem, zwłaszcza w obliczu rozwoju sieci franczyzowych. Firmy te powinny inwestować w logistykę, czyli obniżyć koszty magazynowania i transportu - mówiła.

Hurtownie samoobsługowe to przede wszystkim Eurocash, Makro oraz Selgros.  - Lider, czyli Eurocash, połączył cash&cary z rozwojem sieci franczyzowych, zapewniając większą konkurencyjność małym i średnim sklepom. Szansą dla tego typu hurtowni jest także zaopatrywanie sektora horeca i włączania się w obszar konsolidacji.  Dla hurtowni obsługujących handel internetowy najważniejsza jest sprawna logistyka. Ma ona kluczowe znacznie zwłaszcza przy żywności. Wzrośnie też zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe - dodała Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Podsumowując ekspertka podkreśliła, że zajdą zmiany w procesie integracji. - Nastąpi zacieśnienie współpracy w łańcuchu dostaw, widoczny będzie dalszy rozwój marek własnych. Nowoczesne technologie pomogą w problemach związanych z logistyką i e-handlem. Na ile będą istotne? Czy dystrybutorzy będą bardziej logistykami czy detalistami? - zastanawiała się panelistka.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12311

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA