REKLAMA
REKLAMA

Waspol: Tradycyjne sklepy odnotowują spadek sprzedaż alkoholu

www.portalspozywczy.pl 16 sierpnia 2012 10:18

Waspol: Tradycyjne sklepy odnotowują spadek sprzedaż alkoholu

Drugi kwartał był okresem w branży dystrybucji alkoholu w którym spodziewano się znacznego wzrostu popytu związanego z organizacją turnieju Euro 2012. Waspol przygotował się do tego wydarzenia zwiększając krótkookresowo zatrudnienie i zabezpieczając odpowiednie środki techniczne oraz zapasy towarów. Wyraźny wzrost popytu w handlu tradycyjnym nie był jednak zauważalny - poinformowała spółka.

REKLAMA
Bardziej istotny okazał się czynnik pogodowy w czerwcu br., który nie sprzyjał wzrostowi popytu. W obszarze sprzedaży detalicznej alkoholu odczuwalna jest zwiększona presja konkurencyjna ze strony sieci tzw. handlu nowoczesnego, w wyniku której tradycyjne sklepy detaliczne odnotowują zmniejszenie poziomu sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wartość sprzedaży była również ukształtowana polityką grupy emitenta nakierowaną na utrzymanie godziwej marży i ograniczanie ryzyka handlowego.

Zakłada się wzrost tego ryzyka w związku z czym Grupa Waspol ściśle kontroluje poziom realizowanej marży handlowej oraz monitoruje stan kredytu kupieckiego udzielanego odbiorcom. Prowadzona jest tez zdecydowana polityka egzekwowania należności. Wpływa to na osiąganie mniejszej w stosunku do potencjalnej wartości sprzedaży ale przyczynia się do ograniczenia ryzyka handlowego i utrzymania godziwej marzy handlowej. Zmniejszenie wartości sprzedaży było też efektem rezygnacji ze sprzedaży do niewielkich hurtowni jako kanału o najniższej rentowności, generującego znaczne ryzyko handlowe, w tym redukcji obrotu Oddziału Waspol S.A. w Lublinie.

Czynnikiem istotnie wpływającym na wyniki finansowe są działania restrukturyzacyjne podjęte w 2011 roku i kontynuowane w bieżącym okresie. Działania te obejmują miedzy innymi: restrukturyzacje zatrudnienia, optymalizacje tras dostaw, renegocjacje umów najmu magazynów . W wyniku tych działań w analizowanym okresie osiągnięto przekraczającą 0,9 mln zł redukcję kosztów działalności operacyjnej grupy w stosunku do dwóch kwartałów 2011 r. Zmniejszenie wartości sprzedaży pomimo znacznej redukcji kosztów wpłynęło na osiągnięcie zysku netto niższego w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku.

W II kwartale osiągnięty został zysk netto w kwocie 191,6 tys. zł, co jest wartością niższą o 143 tys. zł od zysku netto uzyskanego w dwóch kwartałach 2011 roku. Wynik EBITDA osiągnął wartość 1 821,7 tys. zł i był zbliżony do w analogicznego okresu roku ubiegłego. Rentowność mierzona jako stosunek wartości zysku EBITDA do wartości sprzedaży netto wyniosła 2,1 proc.

Na poziom zysku netto wpłynęła konieczność dokonania odpisu wartości firmy (341 tys. zł), w związku z różnicą pomiędzy ceną nabycia spółek Retmark, Delta i Eden, a ich wartością księgową. Warto podkreślić, że zabieg ten ma charakter czysto księgowy i nie wpływa na bieżący cash flow Grupy. Bez uwzględnienia konieczności obciążenia zysku netto w/w kwotą osiągnąłby on poziom 532,6 tys. zł, natomiast Zysk EBITDA wyniósłby 2162,7 tys. zł.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4341

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA