PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Z polskiego rynku zniknęło 70 tys. sklepów

Autor: portalspozywczy.pl 2 lutego 2011 16:55

Z polskiego rynku zniknęło 70 tys. sklepów

Na koniec 2010 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 364 067 i była niższa w stosunku do poprzedniego roku o 2,1 proc. Tym samym na przestrzeni ostatniej dekady z polskiego rynku zniknęło blisko 70 tys. sklepów - wynika z raportu HBI Polska.

REKLAMA

Spadek odnotowano w niemal wszystkich branżach. Przy czym największy odsetek likwidowanych sklepów notuje się wśród najmniejszych podmiotów zatrudniających do 9 pracowników (spadek o 5 proc.).

- W ciągu ostatniej dekady nastąpił 2-proc. wzrost udziału sklepów zatrudniających powyżej 9 pracowników, co ściśle związane jest z rozwojem sieci handlowych. Jednak najbardziej dynamicznie zwiększa swój udział sektor sklepów zatrudniających powyżej 50 pracowników. Szacuje się, że w tej kategorii wśród supermarketów nastąpił wzrost w porównaniu do roku uprzedniego o 10 proc. i hipermarketów o nieco ponad 6 proc. - mówi Tomasz Starzyk z firmy D&B Poland.

Ekspert prognozuje, że w kolejnych latach nastąpił kolejny spadek sklepów małych o powierzchni do 99 mkw. i nastąpi dalsza ekspansja sklepów wielkopowierzchniowych. - Jeśli trend się utrzyma w 2020 r. liczba zarejestrowanych sklepów oscylować będzie w granicach 320-300 tys. - wyjaśnia Tomasz Starzyk.

O tym, że sieci handlowe rosną w siłę świadczą ich milionowe przychody,  jak również stale rosnąca liczba nowo powstałych punktów sprzedaży.
- Niemal wszystkie sieci handlowe wykazują w sprawozdaniach handlowych milionowe zyski. Wydaje się, że największymi przegranymi w boju o klienta są małe sklepy osiedlowe, które oferując o 20-30 proc. wyższe ceny i stają się mniej atrakcyjne dla szukających oszczędności Polaków - wyjaśnia ekspert D&B Poland.

- Sukcesu sieci należy upatrywać głównie poprzez wdrażanie licznych programów lojalnościowych, które z założenia przywiązują klienta do marki. Należy zaznaczyć, że sieci dysponując znacznymi środkami finansowymi wydają krocie na reklamę i promocję. Kampanie kierowane są przede wszystkim do mniej zamożnego społeczeństwa, osób starszych i główny nacisk na promocje kładzie się w małych i średnich miastach - uważa Tomasz Starzyk.

Prognozuje się, że w latach kolejnych nastąpi dalsza ekspansja dyskontów odbijających klientów zarówno luksusowym delikatesom, sklepom osiedlowym jak również i hipermarketom. - Magnesem, który przyciąga klientów są zdecydowanie niższe ceny. W trudnym czasie kryzysu stanowi to podstawowe kryterium wyboru konsumentów. Prognozuje się, że w ciągu czterech lat wydatki Polaków w tego rodzaju placówkach zwiększą się do ponad 20 mld zł rocznie. Liczba dyskontów zwiększy się natomiast w ciągu najbliższych dwóch lat do prawie 2,3 tys. z obecnych 1,7 tys. - tłumaczy ekspert D&B Poland.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16386

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1120696

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA