Food Show 2017: Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski (pełna relacja)

Autor: dlahandlu.pl 20 marca 2017 12:57

Food Show 2017: Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski (pełna relacja) Uczestnicy debaty "Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski", fot. PTWP

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest jednym z beneficjentów ustrojowej transformacji i znajduje się w kluczowym momencie rozwoju. Jednak w zmieniających się realiach gospodarczych w Europie i na świecie Polscy eksporterzy muszą szukać dla swoich produktów innych przewag niż cena, a nawet jakość. Wobec nasilających się tendencji protekcjonistycznych, Polska żywność z pewnością potrzebuje mocnej marki – mówili paneliści sesji inauguracyjnej „Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski”, odbywającej się w ramach FoodShow 2017 w Katowicach.

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest wielkim beneficjentem naszej transformacji. W 1989 roku to zmiana ustroju i rok kiedy powstało mnóstwo firm. Drugi etap, czyli akcesja do Unii Europejskiej i rozwój możliwości eksportowych oraz dotacje, to na pewno czas kiedy branża wykorzystała swoją szansę – mówił Paweł Stamburski, dyrektor departamentu sektorów strategicznych Banku Zachodniego WBK.

Rola tego sektora dla gospodarki jest ogromna – wzrost wartości produkcji sięgał na przestrzeni ostatnich lat ok. 5 proc. w Polsce rocznie i według prognoz BZ WBK ten trend się utrzyma. Wartość wszystkich produktów rolno-spożywczych to ok. 20 proc. wszystkich towarów produkowanych w Polsce.

Utrzymać eksport
Paweł Stamburski podkreślał też, że coraz więcej przedsiębiorstw z tej branży jest rentownych – obecnie to ok. 83 proc. firm i z roku na rok ta liczba rośnie, co dobrze świadczy o kondycji sektora.
Dodał, że eksport, który jest silnikiem rozwoju całej gospodarki jest także głównym czynnikiem rozwoju, jeśli chodzi o branżę rolno-spożywczą – udział eksportu w łącznych przychodach firm z sektora rolno-spożywczego stanowi 26 proc. całości.

Ekspert podkreślił również, że jednym z najbardziej gorących tematów w branży jest konsolidacja. - Chyba dochodzimy do momentu, gdy konsolidacja będzie przyśpieszała, a powodów jest wiele - ewolucja handlu detalicznego w Polsce, zmiana preferencji zakupowych, rosnąca rola dyskontów na pewno wymuszą konsolidację sektora – mówił ekspert BZ WBK.

Paneliści rozmawiali o eksporcie jako jednym z elementów rozwoju polskiej branży spożywczej. Byli zgodni, co do tego, że jeśli przedsiębiorcy chcą eksportować, to muszą mieć skalę i efektywność, aby móc konkurować z dużymi firmami zagranicznymi.
- Jesteśmy w miejscu, w którym mieliśmy być – nie da się zdobywać rynku w nieskończoność, poza tym rynek łatwiej jest zdobyć niż utrzymać. Polska jest obecnie w momencie utrzymania rynku. Mamy ponad 80 proc. eksportu na rynek europejski i nic się ostatnio nie zmieniło – powiedział Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11430

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane