35 proc. konsumentów wkłada do koszyka produkty spożywcze, których nie zamierzali kupić

Autor: UOKiK, www.dlahandlu.pl 19 grudnia 2011 14:23

35 proc. konsumentów wkłada do koszyka produkty spożywcze, których nie zamierzali kupić

Aż 75 proc. konsumentów po świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Nie chroni nas to jednak przed zakupami spoza listy. W przypadku produktów spożywczych, 35 proc. konsumentów wkłada do koszyka produkty wcześniej nieplanowane - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie UOKiK.

Badania TNS OBOP na temat zachowań konsumenckich w okresie przedświątecznym pokazały, że Polacy z reguły planują świąteczne zakupy - przede wszystkim produktów spożywczych - 92 proc. oraz prezentów i ozdób świątecznych - 86 proc.

Często przed udaniem się do sklepu przygotowujemy listę zakupów. 75 proc. z nas robi spis produktów spożywczych, a 60 proc. prezentów i dekoracji, choć nie chroni nas to przed niezaplanowanymi zakupami - w przypadku produktów spożywczych, 35 proc. konsumentów wkłada do koszyka produkty wcześniej nieplanowane. Aż 10 proc. kupujących zapomina o liście i w szale zakupów dokonuje wyboru zapominając o wcześniej starannie przygotowanym spisie.

Lubimy okazje i obniżki, dlatego w tym roku nie brakuje osób - 24 proc., które zamierzając nabyć produkt szukają okazji aby, kupić go w promocji. Połowa ankietowanych deklaruje, że kupuje produkty niezależnie od tego czy są objęte obniżką. 13 proc. respondentów przyznało się do kupienia promocyjnych produktów, chociaż wcześniej tego nie planowali, a tylko 6 proc. ankietowanych twierdzi, że wcale nie korzysta z promocji świątecznych.

Badanie sprawdzało także wiedzę konsumentów w zakresie przysługujących im praw. O tym, że w przypadku wykrycia wady towaru kupionego podczas promocji świątecznej można składać reklamację, wiedziała niewiele ponad połowa respondentów - 53 proc. Martwi fakt, że badani z promocją cenową kojarzą zmniejszenie ochrony prawnej, co jest błędnym przekonaniem.

Natomiast w przypadku nietrafionych zakupów, podobnie jak w latach ubiegłych, badani respondenci przyznali sobie więcej praw niż przewidują przepisy. Na pytanie ankieterów - czy sklep ma obowiązek przyjąć towar, który okazał się nietrafionym prezentem - w tym roku aż 37 proc. badanych błędnie przyznało sobie taki przywilej. Zgodnie z prawem zwrotu produktu można dokonać tylko jeśli sprzedawca się na to zgadza, np. poinformował wcześniej kupującego o takiej możliwości.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11086

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane