4,4-proc. wzrost kradzieży w polskich sklepach

Autor: www.dlahandlu.pl 18 października 2011 09:01

W wyniku kradzieży, których sprawcami są klienci, pracownicy jak i zorganizowane grupy przestępcze oraz przez błędy wewnętrzne straty w handlu osiągnęły wartość prawie 89 mld euro co stanowi 1,45 proc. dochodów ze sprzedaży w tym sektorze. Światowy poziom kradzieży wzrósł o 6,6 proc. (w Europie 7,8 proc., w Polsce 4,4 proc.) i wg Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym jest najwyższy od 2007 roku - wynika z raportu opracowanego na zamówienie Checkpoint Systems.

Straty sieci handlowych w Polsce były równe 1,41 proc. ich przychodów ze sprzedaży - to 20. miejsce na świecie i 8. w Europie jeśli chodzi o wielkość strat detalistów w odniesieniu do obrotów. To lepszy wynik niż średnia globalna (1,45 proc.) i średnia Europy Środkowej (1,52 proc.) jednak średnia krajów z Europy Zachodniej jest dużo niższa (1,30 proc.). W porównaniu z ubiegłym rokiem, detaliści w Polsce odnotowali straty większe o 4,4 proc. To piętnasty wynik w Europie na 22 badane kraje. Tylko we Francji i Szwajcarii odnotowano procentowo mniejszy wzrost poziomu strat. To jednak Państwa, w których poziom kradzieży kształtuje się na niskim poziomie.

Inwestycje w ochronę i infrastrukturę antykradzieżową w Polsce utrzymały się na podobnym poziomie sięgając 240 mln euro. W połączeniu z 1042 mln euro strat daje to całkowity koszt obsługi zdarzeń związanych z kradzieżą w wysokości 1,282 mld euro. W całej Europie koszty przestępczości w handlu detalicznym wyniosły 38,857 mld euro. Tym kosztem obciążeni są uczciwi klienci robiący zakupy w sieciach handlowych - po 150,33 euro na przeciętną europejską godzinę (98,12 euro w Polsce).

Klienci polskich sieci handlowych nadal są jednymi z najuczciwszych w Europie, odpowiadają bowiem za tylko 42,6% strat sieci handlowych. To trzeci wynik na kontynencie, po Słowacji i Rosji. W zeszłorocznym zestawieniu, Polska zajmowała tę samą pozycję a liderem była również Słowacja. Jednocześnie zatrudnieni w sieciach handlowych w Polsce należą do czołówki wśród nielojalnych pracowników. 33,5% całkowitych strat to wynik, który plasuje polskich pracowników na niechlubnym trzecim miejscu w Europie. Pierwsze dwa miejsca pod tym względem zajmują kolejno, Rosja i Słowacja.

Podobnie jak rok temu niepokojącym sygnałem dla zarządzających sieciami handlowymi w Polsce może być również stosunkowo duży udział nieumyślnych pomyłek wewnętrznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10821

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane