REKLAMA
REKLAMA

40 proc. powierzchni zaplanowanej do oddania w br. pojawi się w największych miastach

Autor: BNP Paribas Real Estate 3 grudnia 2015 12:57

W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2015 roku krajowy rynek powierzchni handlowych powiększył się o 183 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, dysponując łączną powierzchnią około 10,5 mln mkw. jak wynika z raportu „Rynek powierzchni handlowych w Polsce. Analiza 8 aglomeracji”. W gronie kluczowych trendów obserwowanych na tym rynku eksperci BNP Paribas Real Estate Poland wymieniają wzrost zainteresowania inwestorów i deweloperów największymi miastami, rosnącą rolę procesów związanych z modernizacjami i repozycjonowaniem, coraz silniejszą rolę ulic handlowych i e-handlu.

REKLAMA

Według szacunków BNP Paribas Real Estate Poland, 40 proc. powierzchni zaplanowanej do oddania jeszcze w tym roku pojawi się w największych miastach aglomeracyjnych. Ten trend będzie kontynuowany w latach 2016 – 2018. Co więcej, na rynku znów kluczową rolę zaczną odgrywać najwięksi gracze, w tym m.in. Unibail Rodamco, ECE, InterIkea, Atrium European RE, Apsys, Multi czy GTC.

- Pomimo tego, że w ostatnich latach większość nowej powierzchni dostarczono w małych i średnich miastach, to na przestrzeni lat 2016 i 2018 trend ten może zostać odwrócony na korzyść dużych, aglomeracyjnych jednostek. Przyczynią się do tego projekty takie jak realizowana w Poznaniu przez Apsys Posnania (100 tys. mkw.), Wroclavia w stolicy Dolnego Śląska (64 tys. mkw.), stołeczny projekt GTC, Galeria Północna (65 tys. mkw.) czy projekt Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) – komentuje Anna Staniszewska, dyrektor działu analiz rynkowych i doradztwa, CEE, BNP Paribas Real Estate Poland.

Eksperci BNP Paribas Real Estate Poland w raporcie podkreślają, że spośród 5 największych pod względem powierzchni projektów dostarczonych na rynek w pierwszym półroczu, zaledwie jeden – Galeria Neptun (25 tys. mkw.) w Starogardzie Gdańskim – zlokalizowany jest na terenie jednej z ośmiu największych polskich aglomeracji. W okresie od stycznia do czerwca br. największe nowo wybudowane centrum handlowe otwarto w Lublinie – zrealizowane przez Immofinanz Tarasy Zamkowe (38 tys. mkw.).

W gronie pięciu w/w projektów, znalazły się również trzy realizacje polegające na rozbudowie istniejących obiektów. W pierwszym półroczu swoje premiery miały powiększone: Centrum Handlowe Ogrody (22,5 tys. mkw.) w Elblągu, toruński Atrium Copernicus (17 tys. mkw.) i zlokalizowana w Jeleniej Górze Galeria Sudecka (12,9 tys. mkw.).

- Rozbudowa, modernizacja i repozycjnowanie – to kluczowe kwestie, którym coraz większą uwagę poświęcają właściciele i zarządcy starszych obiektów chcąc konkurować z nowymi projektami. W najbliższych latach conajmniej 25 proc. dostarczanej na rynek powierzchni będzie pochodzić właśnie z procesów rozbudowy czy modernizacji – zauważa Fabrice Paumelle, dyrektor działu powierzchni handlowych BNP Paribas Real Estate Poland.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13902

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA