48 proc. Polaków mieszka najwyżej 1 km od dyskontu

Autor: dlahandlu.pl 2 lutego 2012 13:17

48 proc. Polaków mieszka najwyżej 1 km od dyskontu

Jak wynika z badań firmy Market Side rozwój formatu dyskontowego jest w Polsce na tyle dynamiczny, że obecnie 48 proc. Polaków, czyli 15 mln osób mieszka w odległości nie większej niż 1 km od jednego z dyskontów. Jednocześnie ok. 30 proc. Polaków mieszka w odległości 3 km od hipermarketu i 1 km od dyskontu jednej z sieci.

W sumie pod koniec 2011 roku w Polsce działało 2610 dyskontów, w tym 1873 Biedronki, 438 Lidli oraz 241 sklepów Netto i 58 dyskontów sieci Aldi. 72 proc. wszystkich dyskontów nosi logo Biedronki. Zdaniem Macieja Bartmańskiego, prezesa Market Side w Polsce jak najbardziej jest miejsce dla 3 tys. Biedronek, które Jeronimo Martins planuje uruchomić w Polsce.

Jego zdaniem ten format najbardziej będzie się obecnie rozwijał w dużych miastch, takich jak Warszawa, Kraków, Łódź a także w woj. mazowieckim, gdyż licząc wskaźnik koncentracji ludności na 1 sklep, te tereny nadal mają największy potencjał rozwoju.

Obecnie większość dyskontów - 55 proc. - zlokalizowana jest w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców - w miastach 20-50 tysięcznych jest to 548 sklepów, a w miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców - 896 dyskontów.

Jak widać, utrzymany jest kierunek rozwoju w małych miejscowościach, nasyca się także rynek w dużych miastach. W aglomeracjach jest jednak nadal dla dyskontów stosunkowo duży udział w rynku do wzięcia - mówi Maciej Bartmiński.

Świadczyć o tym może duża liczba ludności przypadająca na jeden sklep dyskontowy w Warszawie (27,3 tys.). Także w Krakowie jest jeszcze małe nasycenie sklepami dyskontowymi - jeden taki sklep przypada na 27 tys. mieszkańców. W Łodzi jest to 21 tys., a w Białymstoku i Częstochowie po około 17 tys.

Dla porównania, w Szczecinie na jeden dyskont przypada 8,8 tys. osób. - To oznacza, że w tych dużych miastach liczba dyskontów spokojnie może się podwoić - ocenia Maciej Bartmiński.

Jak podaje firma sieci dyskontowe konkurują z innymi dyskonterami, ale także ze sklepami własnej sieci. Np. 40 proc. Biedronek konkuruje z innym sklepem macierzystej firmy. Zaś 60 proc. Biedronek nie ma konkurenta w odległości 1 km.

Na dużą konkurencję ze strony dyskontów narzekają także hipermarkety, które średnio w promieniu 3 km mają do 7 konkurencycjnych dyskontów, działających pod różnymi logo. Najwięcej dyskontów lokuje się w pobliżu sieci Real, a także E.Leclerc (prawie 8), najmniej zaś w okolicach hipermarketów Auchan (około 5). Największą konkurencję w Polsce ma hipermarket Carrefour w Szczecinie, wokół którego działa 21 dyskontów. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10763

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane