REKLAMA
REKLAMA

60 proc. nowobudowanej powierzchni handlowej trafi do dużych miast

Property News 12 sierpnia 2015 09:08

Po okresie dominacji miast regionalnych jeśli chodzi o nowe inwestycje handlowe, deweloperzy zmieniają plany. Na celownik powrócił Poznań, Wrocław i Łódź. Duże projekty szykują się również w Warszawie.

REKLAMA

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą ok. 10,5 mln mkw. W budowie znajduje się 745,8 tys. mkw., z czego 60% przypada na największe aglomeracje. W miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), które w 2014 r. cieszyły się największym udziałem w nowej podaży, zlokalizowane jest obecnie jedynie 25 proc. powierzchni w budowie – wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w pierwszym półroczu tego roku.

Aglomeracja warszawska pozostaje niezmiennie największym rynkiem handlowym (ok. 1,4 mln mkw.) z najwyższym poziomem siły nabywczej na jednego mieszkańca/rok (średnio blisko 43 tys. zł).

Najwyższym poziomem nasycenia powierzchnią handlową wśród ośmiu największych aglomeracji charakteryzują się niezmiennie Wrocław (772 mkw./1000 mieszkańców) oraz Poznań (755 mkw./1 000 mieszkańców).

Największe inwestycje, które powstają obecnie w Polsce to: poznańskie centrum handlowe Posnania (99 tys. mkw.) oraz Wroclavia (64 tys. mkw.), która powstaje w miejscu dawnego wrocławskiego dworca PKS. Kolejne dwa duże obiekty to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. mkw.) oraz łódzka Sukcesja (46,3 tys. mkw.).

W I poł. 2015 r. w Polsce debiut miało kilkanaście zagranicznych sieci, w  tym: sklep brytyjskiej sieci Superdry otwarty w czerwcu w Złotych Tarasach, sklep francuskiej sieci Kiabi otwarty w kwietniu w Blue City, czy francuski format sklepu z obuwiem sportowym Courir, który od czerwca znajduje się w Galerii Mokotów. Z kolei w Krakowie debiut miał salon z bielizną Esprit Bodywear (Galeria Krakowska), a we wrocławskiej Magnolia Park sklep hiszpańskiej sieci Décimas z obuwiem i odzieżą sportową.

W kwietniu br. ogłoszono oficjalnie zakończenie działalności w Polsce czeskiej sieci Bata. Sieć prowadziła w Polsce 14 sklepów. Wszystkie zostały zamknięte.

Szwedzka sieć odzieżowa H&M otworzyła w kwietniu pop-up store w warszawskim Factory Annopol. Sklep działał przez 2 miesiące, a dochód ze sprzedaży przekazany został na cele charytatywne.

Średni współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł na koniec I poł. 2015 r. 2,7%. Najwyższy poziom współczynnika powierzchni niewynajętej odnotowano w Krakowie (3,7%) i Poznaniu (3,7%). Najmniej wolnej powierzchni znajduje się natomiast w Warszawie (1,5%).

W drugiej połowie roku wraz z otwarciem centrum handlowego Nowy Rynek w Jeleniej Górze zadebiutuje w Polsce czeska sieć Sportisimo oferująca sprzęt sportowy, a także odzież i obuwie. We wrześniu natomiast w odnowionej strefie food court warszawskiego centrum Wola Park otwarty zostanie pierwszy w kraju punkt amerykańskiej sieci barów szybkiej obsługi – Dairy Queen.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12554

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA