63 proc. budowanej powierzchni handlowej powstaje w małych i średnich miastach

Autor: www.dlahandlu.pl 21 sierpnia 2014 11:32

Aktywność deweloperów obiektów handlowych, w minionym półroczu skumulowała się na średnich i małych rynkach. To właśnie tu powstaje 63 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej. Jak wynika z najnowszego raportu Knight Frank nt. rynku nieruchomości komercyjnych Polska stale cieszy się również dużym zainteresowaniem najemców - kolejne marki debiutują na tym rynku lub planują dalszą ekspansję.

- Deweloperzy kierują wzrok na coraz mniejsze rynki ze względu na rosnące bariery budowania obiektów handlowych w największych aglomeracjach. Z jednej strony są to ograniczenia rynkowe - znacząca konkurencja i wysoki poziom nasycenia powierzchnią handlową, a co za tym również idzie - ograniczona przestrzeń dostępna pod obiekty wielkopowierzchniowe. Nie bez znaczenia są też aspekty związane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego lub ich brakiem czy wydłużony czas trwania procedur administracyjnych. Inwestycje realizowane w mniejszych miejscowościach mają krótszy horyzont czasowy, co przekłada się również na aspekty finansowania projektu - komentuje Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management Knight Frank w Polsce.

Małe i średnie rynki (do 400 tys. mieszkańców) w minionym półroczu były dominującą lokalizacją pod względem otwarć kolejnych obiektów. Obecnie segment ten stanowi blisko 45 proc. całkowitej podaży przestrzeni handlowej w kraju. O dużej dynamice rozwoju tego trendu świadczy fakt, że ponad 63 proc. z obecnie budowanej powierzchni handlowej w Polsce zostanie wprowadzone w miejscowościach do 400 tys. mieszkańców. Wszystkie nowe projekty ukończone w II kwartale 2014 roku zostały oddane w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców. W tym okresie rynek powiększył się o dwa centra handlowe oraz cztery parki handlowe o łącznej powierzchni około 85 tys. mkw.

Na koniec II kw. 2014 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęły poziom 11,3 mln mkw. 6,3 mln mkw. przypadało na 8 największych aglomeracji, 3,1 mln mkw. na rynki średniej wielkości (100-400 tys. mieszkańców), a pozostałe 1,9 mln mkw. zlokalizowane było w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców). Oznacza to, że średni wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w kraju wynosi 293 mkw./1 tys. mieszkańców, przy czym dla 8 głównych aglomeracji jest to niezmiennie poziom 553 mkw./1 tys. mieszkańców.

- Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla najemców - dodaje Agnieszka Mielcarz. - W ostatnim półroczu na naszym rynku zadebiutowali m.in. Inside, Gattinoni Roma, Medicine, Celio czy Giacomo Conti. Część z tych firm od razu podjęła decyzję o salonach w kilku lokalizacjach. Jednocześnie wiele marek już obecnych na naszym rynku decyduje się na politykę ekspansji - m.in.: Michael Kors (pierwszy butik na Pomorzu), New Balance, C&A, Go Sport, Jula czy Hebe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10803

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane