PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

73 proc. Polaków stara się wybierać towary produkowane w Polsce

Autor: dlahandlu.pl 19 sierpnia 2016 10:08

73 proc. Polaków stara się wybierać towary produkowane w Polsce fot, Shutterstock

74 proc. Polaków nie podoba się, gdy polskie marki przyjmują obco brzmiące nazwy. Z kolei 66 proc. Polaków za produkt polski uważa wyprodukowany w Polsce, ale tylko z udziałem polskiego kapitału - wynika z raportu "Moda na polskość" przygotowanego na potrzeby projektu Konsument 2016 przez Ipsos.

REKLAMA

Zdaniem 57 proc. badanych moda na polskość istnieje, a 84 proc. deklaruje dumę z bycia Polakiem.

Polacy dostrzegają, że młodzi ludzie częściej niż kiedyś interesują się Polską, rzadziej też wstydzą się, że są Polakami i rzadziej czują się gorsi od innych narodów. Spontaniczne skojarzenia z polskością są przede wszystkim pozytywne. Najczęściej dotyczą polskich symboli narodowych, a także aspektów związanych z tożsamością, głównie tradycji i patriotyzmu.

Jednym z przejawów "mody na polskość" jest patriotyzm konsumencki. Dla większości ankietowanych (66 proc.) polski produkt to taki, który powstaje w Polsce przy wykorzystaniu polskiego kapitału. Dla porównania towar wyprodukowany w Polsce, ale z kapitałem zagranicznym za polski uważa tylko 8 proc. badanych.

Według uczestników badania jako polskie określane są produkty zakupione „od rolnika”, na straganach, bazarkach, w małych sklepach lub sklepikach osiedlowych. W przypadku produktów pakowanych kupowanych w dyskontach, sieciach polega się na informacji producenta. Na etykiecie szuka się: mapy Polski, komentarza: „wyprodukowane w Polsce/ w mieście X…”, „dobre, bo Polskie”.

Najbardziej polski charakter mają produkty regionalne, np. cebularze, oscypki, kojarzone z danym miejscem, a także kojarzone z symbolami i osobami. W przypadku piwa jest to np. Ciechan z Ciechanowa, Żywiec, Giewonciak, małe browarnie. Jeśli chodzi o wódkę –np. symbol trawy z Puszczy Białowieskiej w Żubrówce, a w przypadku nabiału, mięsa i wędlin –kojarzone z miejscem produkcji: np. Piątnica, Garwolin, Wierzejki.

Marka o polskich korzeniach może być atutem produktu (np. Wyborowa). Polskie marki powinny odnosić się do polskich symboli lub konkretnego regionu/osoby.

73 proc. Polaków deklaruje, że stara się wspierać polską gospodarkę kupując produkty wyprodukowane w Polsce. 53 proc. sprawdza, gdzie wykonano produkty, które kupują. Co trzecia osoba (39 proc.) zauważa, że ludzie interesują się krajem pochodzenia produktów częściej niż kilka lat temu.

Dane w raporcie pochodzą z Badania Omnibus przeprowadzonego w marcu 2016 na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat+, N=1008.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14238

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1120696

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA