Ambra: Spada sprzedaż wina w najbardziej istotnym kanale off-trade

Autor: dlahandlu.pl 15 września 2015 09:41

Dalszy wzrost udziału dyskontów w rynku wina, zaostrzająca się konkurencja cenowa, a także znaczący spadek konsumpcji win typu aperitif spowodowały spadek sprzedaży wina na najbardziej istotnym dla Grupy AMBRA rynku off-trade - podała spółka w komunikacie.

Zakończony niedawno rok obrotowy 2014/2015 był dla Grupy AMBRA rokiem polskiego cydru. Rozwój wciąż nowej kategorii związany był ze zmianą świadomości konsumentów, coraz częściej wybierających produkty naturalne i regionalne. Konsumpcja cydru wzrosła w tym okresie w Polsce ponad dwukrotnie, a Cydr Lubelski umocnił swoją pozycję najchętniej wybieranego przez konsumentów cydru – pomimo wejścia na rynek nowych konkurentów dysponujących zarówno większym budżetem marketingowym, jak i liczniejszą organizacją sprzedaży.

W tym samym okresie polski rynek wina rósł na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku, a z wyłączeniem dyskontów nie odnotował wzrostu.

Po zakończonej w ubiegłych latach restrukturyzacji biznesu fine wines zarówno sprzedaż detaliczna, jak i sprzedaż do rynku HoReCa rozwijały się dobrze i powróciły do trendu wzrostowego. Biznes fine wines, pomimo stosunkowo na razie niewielkiego udziału w sprzedaży skonsolidowanej, ma dobre perspektywy wzrostu, a przejęcie większościowego udziału w spółce Winezja.pl Sp. z o.o. umożliwi pełne wykorzystanie potencjału tego segmentu rynku.

Zagraniczne operacje Grupy AMBRA poprawiły swoje wyniki sprzedażowe i finansowe, przede wszystkim dzięki wzrostowi sprzedaży głównych marek w Rumunii i obniżce stawek akcyzowych na niektóre wyroby. Obecnie spółki zagraniczne przynoszą zyski i w przyszłości również powinny poprawiać wyniki na swoich rynkach - podaje spółka.

Sprostanie wyzwaniom polskich rynków cydru i wina wymagało od Grupy AMBRA rozbudowania organizacji sprzedaży i działu wsparcia sprzedaży, co przełożyło się na wzrost kosztów wynagrodzeń. Marża wygenerowana na rynku w roku 2014/2015 była niewystarczająca, żeby w pełni zrekompensować wzrost kosztów, a zysk operacyjny po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych był niższy niż rok temu. Grupa AMBRA nie zamierza jednak zmniejszać skali działania na rynku. Źródłem poprawy wyników będzie m.in. program optymalizacji kosztów w innych obszarach, którego efekty widoczne powinny być już w najbliższych kwartałach roku 2015/2016 - czytamy w komunikacie.

W 2014/2015 roku Grupa AMBRA kontynuowała optymalizację wykorzystania majątku: sprzedane zostały część działki w Rumunii oraz winiarnia w Czechach, a zysk operacyjny po uwzględnieniu zysków ze sprzedaży aktywów wyniósł ponad 34 mln zł i był wyższy niż rok wcześniej o 13 proc. Wypracowane w efekcie tych działań środki pieniężne z działalności operacyjnej w kwocie ponad 56 milionów złotych umożliwiły dalsze obniżenie zadłużenia oprocentowanego netto do poziomu 44 milionów złotych, sprowadzając wskaźnik dług/EBITDA do poziomu poniżej 1. Bardzo dobra kondycja finansowa pozwala po raz kolejny zaproponować akcjonariuszom zwiększoną dywidendę w wysokości 50 groszy na akcję, a pozostałą kwotę zysku przeznaczyć na inwestycje w dalszy rozwój biznesu.

Przychody Grupy Ambra w 2014 roku wyniosły 396 913 tys. zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane