Analitycy o wpływie nowej oferty na wyniki LfL Biedronki

Autor: dlahandlu.pl 22 czerwca 2015 11:56

Analitycy o wpływie nowej oferty na wyniki LfL Biedronki Filipe Rosa z BESI komentuje szanse i zagrożenia rynkowe dla Biedronki

Jak dowiedział się portal dlahandlu.pl na konferencji zorganizowanej przez BESI firma Jeronimo Martins przekazała inwestorom wiadomość o poszerzeniu asortymentu i wpływie nowej oferty komercyjnej na wyniki LfL. Jednocześnie JM zaznaczyło, że główną barierą nadal pozostaje deflacja cen żywności. Akcje firmy spadły o 8 proc. w porównaniu z majowym szczytem wartości, co w opinii BESI głównie było spowodowane polityczną niepewnością odnośnie sytuacji w Polsce (słabszy złoty i potencjalne wprowadzenie podatku od sprzedaży).

Główne informacje przekazane przez Jeronimo Martins to:

Obroty Biedronki pozostają stabilne pomimo utrzymującej się deflacji. Firma, której asortyment (liczba SKU) wzrósł o 35 proc. skupia się głównie na właściwym dopasowaniu oferty do lokalizacji i optymalizacji wyglądu i wyposażenia sklepów. Aktywność promocyjna pozostaje wysoka, ale została ograniczona z 2 razy tygodniowo do 1 raz w tygodniu i skupia się głównie na żywności oraz asortymencie stałym. Kampanie tematyczne odegrały ważną rolę w poprawie postrzegania wśród konsumentów odnośnie jakości i wyboru produktów. Zmniejszyła się różnica pomiędzy wynikami sklepów miejskich oraz tych na terenach wiejskich, ze względu na to, że rotacja nowego asortymentu w sklepach miejskich była lepsza a sprzedaż wyższa na skutek wprowadzenia akceptacji kart płatniczych. Jeronimo Martins dostrzega pozytywną reakcję ze strony konsumentów na ofertę sklepów, co znajduje odzwierciedlenie w  większym zróżnicowaniu koszyka zakupowego niż w I kwartale. Pomimo, że inflacja żywności zwiększyła się z - 3,7 proc. do - 2,4 proc. w II kwartale, to deflacja w koszyku Biedronki powiększyła się o 3,9 proc. względem 1 kwartału. Jest to bariera dla wzrostu LfL firmy. Jeronimo Martins wierzy, że wzrosty uda się osiągnąć dzięki dodatkowym inwestycjom w ceny i różnicowaniu koszyka zakupowego. 

Wszyscy główni gracze rynkowi spowolnili założenia dotyczące ekspansji, co spowodowało redukcję presji na nową powierzchnię na rynku. Jakkolwiek konkurencja jest nadal zażarta i JM nie przewiduje osłabienia na tym froncie. 

JM odpowiadając na pytania o potencjalny wpływ wyników jesiennych wyborów parlamentarnych na handel stwierdziło, że ma ograniczone możliwości przewidywania możliwych scenariuszy. BESI przypomina, że partia Prawo i Sprawiedliwość, która chce wprowadzenia podatku od obrotów w sieciach handlowych, wygrywa w sondażach wyborczych z 30 proc. poparciem społecznym, a Platforma Obywatelska zdobywa poniżej 20 proc. głosów.

Nowy prezes sieci drogeryjnej Hebe (poprzednio w L’Oréal i Estée Lauder) jest cały czas na etapie udoskonalania formatu i z tego powodu liczba otwarć w tym roku może przekroczyć zaledwie 20 sklepów. JM przewiduje, że straty Hebe w tym roku ustabilizują się. Dla formatu Ara w Kolumbii firma zakłada wzrost strat. Firma chce być pewna, że dostarcza na rynek najlepszy możliwy format zanim przyśpieszy z rozwojem sieci. Jednocześnie zgodnie z zapewnieniami JM nie ma presji czasu, gdyż tradycyjny handel w Kolumbii odpowiada nadal za 80 proc. sprzedaży żywności. 

Inwestorzy są przekonani, że możliwy jest dalszy wzrost sprzedaży LfL w Biedronce, o ile deflacja osłabnie. Jednocześnie zauważają, że sklepy są obecnie znacznie bliżej formatu supermarketowego i tylko nieliczni wyrażają z tego powodu obawy związane z koniecznością obsługi coraz trudniejszych procesów zarządzania sklepami przez Biedronkę.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Lemre 2015-06-23 08:41:31

    Jestem dostawcą Biedronki i jestem zdziwiony rewelacjami głoszonymi przez jakieś BESI, zapewne na potrzeby inwestorów na rynku kapitałowym.

    Wczesniej firma robiła testy jak zwiekszenie asortymentu wpłynie na zwiekszenie sprzedaży i okazało się, że wpływ jest prawie żaden. Ot klient zamiast produktu X, kupi produkt Y, a nie jest tak, że kupi zarówno produkt X jak i Y. Skąd więc te rewelacje, że tak sprzedaż wzrośnie. Nie bez przyczyny Lidl nie rozdmuchuje asortymentu i prowadzi rozsądną politykę asortymentową. Biedronka zaś zaczęła sie miotać od sciany do ściany, własciciel zrobił rewilucję w firmie, która przyniosła tylko wiecej szkody niz pozytku. Jak dla mnie, jak nic się w firmie nie zmieni, to nie tylko nie będzie wzrostów, ale bedzie równia pochyła...

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11381

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane