REKLAMA
REKLAMA

Analityk: Działania sieci handlowych przyczyniły się do deflacji

www.portalspozywczy.pl 25 lutego 2015 19:47

- Działania sieci handlowych bezpośrednio przełożyły się na wystąpienie deflacji. Mówi się nawet, że obniżki cen w sklepach Biedronki spowodowały deflację na poziomie całego kraju. W dużej części jest to prawdą, jednak na zjawisko deflacji wpłynęły również inne czynniki - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Kamil Szlaga, analityk Domu Maklerskiego Trigon.

REKLAMA
W opinii analityka pomimo poprawy wskaźników makroekonomicznych ubiegły rok był bardzo trudny dla całej branży detalicznej w Polsce. Było to spowodowane przede wszystkim faktem, że lider rynkowy - Biedronka - zaczął wprowadzać zmiany w strategii rozwoju oraz polityce cenowo-promocyjnej w celu osiągnięcia szybszego wzrostu rynkowego.

Szlaga podkreśla, że nasycenie formatem sklepów Biedronki oraz kanibalizacja spowodowały, że spółka zaczęła szukać nowych sposób żeby rosnąć i uatrakcyjnić format. Sieć coraz więcej sklepów zaczęła otwierać w dużych miastach, gdzie występuje znaczna konkurencja. W związku z tym zaczęto wprowadzać zmiany w asortymencie, wyglądzie sklepów a także ich wyposażeniu.

-Sieć musiała dostosować asortyment i estetykę placówek do oczekiwań bardziej wymagających konsumentów miejskich. To oznaczało m.in. wprowadzenie nowych kategorii i znaczne poszerzenie portfolio oferowanych produktów oraz wymianę części sprzętu. Biedronka ruszyła także z bardzo agresywną kampanią promocyjno-rabatową mającą przyciągnąć klientów do sklepów sieci - wyjaśnia analityk w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Działania podejmowane przez lidera rynkowego wymogły zmiany w pozostałych sieciach. Cały rynek w sposób automatyczny musiał się przystosować do nowej sytuacji, czego efektem było nasilenie wojny promocyjno-cenowej na rynku handlowym. Zdaniem Szlagi był to jeden z bezpośrednich powodów wystąpienia deflacji.

- Całą sytuację można określić wojną cenową wywołaną przez lidera rynkowego, który szuka nowej ścieżki wzrostu. Finalnie mamy do czynienia z deflacją, która utrzyma się przez kilka kolejnych miesięcy 2015 r. - przewiduje analityk.

W przekonaniu Szlagi polski rynek detaliczny zmienia się. W minionym roku zmiany te przybrały szczególnie gwałtownego charakteru - formaty szukają nowych sposobów, by lepiej dostosować się do ciągle rosnących wymagań konsumentów. Do tej pory rynek był niezwykle konkurencyjny, jednak Biedronka zrozumiała, że samą ceną nie da się wygrać walki o klientów. Jednocześnie pozostałe sieci zaczęły myśleć nad tym, co zrobić aby oferowany format był bardziej interesujący i lepszy od pozostałych, a przy tym ceny satysfakcjonowały klientów.

Więcej na portalspozywczy.pl


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13902

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA