PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

Andrzej Gantner: Opodatkowanie handlu będzie miało bardzo konkretne finansowe konsekwencje

Autor: PAP 24 listopada 2015 09:21

Opodatkowanie handlu będzie wiązać się z niemal natychmiastowym przeniesieniem obciążeń na dostawców produktów oraz na konsumentów - mówi PAP dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.

Gantner odniósł się do projektu PiS, który zakłada opodatkowanie handlu 2-proc. stawką od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 m kw. Ma to dać budżetowi ok. 3,5 mld zł. Taki podatek ma zacząć obowiązywać w pierwszym kwartale przyszłego roku.

"Niezależnie od ideologicznych przyczyn, dla których dana część gospodarki ma być opodatkowana, to trzeba wziąć pod uwagę, że opodatkowanie tak wrażliwej sfery, jaką jest handel - który oddziałuje na konsumentów, jak i na producentów, przetwórców i na rolników - będzie miało bardzo konkretne finansowe konsekwencje" - tłumaczył PAP Gantner.

Argumentował, że tych konsekwencji wcale nie poniesie handel, "bo ma on dosyć duże możliwości negocjowania obniżek cen u dostawców (...), ale ma również teoretyczne możliwości podniesienia cen na półkach". Według niego, jeżeli propozycja PiS będzie dotyczyła wszystkich podmiotów powyżej 250 m2, podatek dotknie nawet kilkadziesiąt tysięcy podmiotów, więc podwyżki cen są możliwe.

Jak zaznaczył, projekt ma dotyczyć sklepów o powierzchni powyżej 250 m2, a w tym kryterium mieści się większość polskich sklepów franczyzowych. Zdaniem Gantnera należałoby rozważyć zmianę tego kryterium, czyli znacząco podnieść powierzchnię sklepów, których przychody miałyby zostać objęte podatkiem.

Zdaniem Gantnera opodatkowanie handlu z punktu widzenia państwa może przynieść korzyści, ale może mieć negatywne skutki dla gospodarki, w tym dostawców. "Już wiemy, że ci, którzy mają duży potencjał negocjacyjny, największe sieci handlowe, będą żądali od dostawców nie 2 proc. obniżki ceny, ale 5-6 proc., tak żeby sobie zrównoważyć wynik finansowy" - mówił. Podkreślił, że każdy przedsiębiorca w gospodarce wolnorynkowej próbuje przede wszystkim zachować swój zysk.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zrzesza m.in. takie firmy jak Danone, Coca-Cola, Nestle, Maspex, Herbapol czy Unilever.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9793

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane