REKLAMA
REKLAMA

Atrakcyjne stawki czynszu wskazują na dobry moment na wejście do Polski

Autor: Jones Lang LaSalle 6 lipca 2011 15:22

Atrakcyjne stawki czynszu wskazują na dobry moment na wejście do Polski

Poziom nasycenia markami różnych kategorii maleje wraz z wielkością rynku. Warszawa ma najwyższy wskaźnik penetracji wszystkich badanych marek, sięgający 94 proc. W dużych aglomeracjach wynosi on 58 proc, w miastach średniej wielkości - 28 proc., natomiast najmniejsze rynki pokryte są zaledwie w 11 proc.- wynika z raportu Jones Lang LaSalle i GfK Polonia.

REKLAMA

Podobnie jest w przypadku czynszów za najlepiej zlokalizowane lokale o powierzchni 100 mkw. w wiodących centrach handlowych, które wahają się od 23-31 € / mkw. / miesiąc w małych miastach do 70-90 € / mkw. / miesiąc w Warszawie. Atrakcyjne stawki czynszowe, które uległy obniżce w wyniku kryzysu, sugerują, iż obecnie jest dobry moment na wejście do Polski jak i ekspansję na nowe, mniejsze rynki. 

Jak czytamy w raporcie, Polska to obszerny rynek, wyróżniający się na tle Europy pod wieloma względami, m.in. wielkością, dobrą kondycją gospodarczą czy też ilością obecnej i planowanej podaży. Szczegółowej analizie poddanych zostało ponad 60 miast, których liczba mieszkańców przekracza 50 000. Rynki te charakteryzują się dużą różnorodnością pod względem nasycenia, jakości obiektów handlowych, siłą nabywczą mieszkańców oraz wysokości czynszów. Rozmaitość ta sprawia, że Polska jest atrakcyjna dla każdego najemcy i oferuje wachlarz możliwości zaistnienia na naszym rynku.

Jednym z wymiarów tej różnorodności jest jakość obiektów, gdyż nie wszystkie centra handlowe są nowoczesnymi galeriami. W miastach takich jak Kraków, Wrocław czy Szczecin przeważają nowoczesne projekty z dominującą rolą galerii handlowej, natomiast w Lublinie, Konurbacji Katowickiej czy Trójmieście jest ich już tylko od 50-70 proc.. Chociaż centra tego typu są głównie domeną większych miast, obserwujemy, że coraz więcej takich inwestycji pojawia się również na mniejszych rynkach tworząc pole do ekspansji dla sieci już obecnych. Stanie się tak m. in. w Chełmie, Łomży, czy Bełchatowie, gdzie w chwili obecnej brakuje „dobrych" obiektów handlowych.


Według Anny Bartoszewicz-Wnuk z firmy Jones Lang LaSalle: - Miasta różnią się też pod kątem siły nabywczej mieszkańców oraz stopniem nasycenia powierzchnią handlową. Aglomeracja warszawska - największy i najbardziej zamożny rynek w kraju, chociaż posiada największą podaż powierzchni handlowej ma stosunkowo niski poziom nasycenia w porównaniu do innych, mniejszych miast. Średnie i małe rynki charakteryzują się sporą indywidualnością. Dwa miasta o porównywalnej wielkości, jak np. Rzeszów i Olsztyn diametralnie różnią się pod kątem relacji - siła nabywcza a nasycenie. Rzeszów ma niższą siłę nabywczą od Olsztyna a jednocześnie jeden z najwyższych współczynników nasycenia powierzchnią handlową w kraju.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA