Aż 85% Polaków poleca produkty swoim znajomym

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 17 grudnia 2012 09:51

Rekomendacje zdecydowanie działają wśród Polaków. 7 na 10 Polaków często rozmawia ze swoimi znajomymi o różnych produktach. Jesteśmy dla siebie wiarygodnym źródłem informacji o markach i produktach – aż 65% Polaków ufa swoim znajomym i liczy się z ich opinią przy wyborze produktów. Jednocześnie bardzo chętnie przyjmujemy rolę liderów opinii – aż 85% Polaków poleca produkty swoim znajomym. Przy tym jedynie 26% przyznaje, że kieruje się klasyczną reklamą - wynika z badania firmy MAISON na temat marketingu rekomendacji wśród polskich konsumentów.

Celem projektu BUZZ MEDIA i DOMU BADAWCZEGO MAISON było poznanie siły marketingu rekomendacji.

Badanie wskazuje wyraźnie na niezmiernie istotną rolę marketingu rekomendacji w budowaniu silnej pozycji marki (dużo silniejszą niż standardowych narzędzi marketingowych) - dla konsumentów bowiem polecanie marek i produktów przez znajomych jest zdecydowanie ważniejsze niż rekomendacja sprzedawcy w sklepie lub klasyczna reklama.

Jako konsumenci chętnie słuchamy opinii i dzielimy się nimi. 69 % badanych często wymienia ze znajomymi opinie i doświadczenia dotyczące różnych produktów, taki sam odsetek przed zakupem stara się wypróbować produkt. A 74 % Polaków gdy dostrzeże u kogoś rzecz, która mu się podoba dopytuje się gdzie może to kupić. I taka „giełda" opinii ma praktyczny zakupowy wymiar - połowa Polaków kupuje produkty polecone przez znajomych, 45 procent z nas kupiło w ciągu ostatniego miesiąca coś, co rekomendowali znajomi.

Aż 78% Polaków przed zakupem nowego produktu bierze pod uwagę opinie swojego otoczenia, a dla 76% istotna jest również możliwość wypróbowania produktu przed jego zakupem (czyli „nieformalnie, niezobowiązujące" rozpoczęcie relacji z marką). Słabo w tym kontekście wypadają marketingowe narzędzia nie bazujące na korzystaniu z relacji opartych na bliższych lub dalszych znajomościach. Jedynie 31% pytanych bierze od uwagę opinie sprzedawcy, a tylko 26% przyznaje się do kierowania się - przynajmniej od czasu do czasu - klasyczną reklamą.

Jednocześnie Polacy bardzo często postrzegają siebie jako liderów opinii - aż 85% z nas poleca chociaż od czasu do czasu produkty swoim znajomym, a zdecydowana większość (aż 82%) chętnie kupuje różne produkty zanim kupią je znajomi (aby być pierwszymi, którzy je wypróbują i móc potem polecać je innym). Ciekawie również wygląda spojrzenie na płeć poprzez pryzmat rekomendacji. Kobiety okazują się wrażliwsze w tym względzie. Wprawdzie obie płcie podobnie procentowo przyznają się do polecania znajomym różnych produktów (odpowiednio panie 88 % i panowie 83 %) ale aż połowa kobiet w ostatnim miesiącu kupiła coś na podstawie rekomendacji.

Najchętniej polecamy znajomym nowości spożywcze (70 %) kosmetyki dla dorosłych (67 %) oraz sprzęt elektryczny do codziennego użytku (61 %). Ponad połowa Polaków rekomenduje swoim znajomym także produkty chemii gospodarczej, artykuły spożywcze z „wyższej półki", a także gadżety nowej generacji. Marketing rekomendacji wydaje się idealnie wpisywać w potrzeby konsumentów także ze względu na to jaką daje możliwość testowania produktów. Polacy bowiem uwielbiają próbować rzeczy przed zakupem - gdyby mogli testowali by praktycznie wszystko: od gadżetów najnowszej generacji (85% chciałoby mieć możliwość sprawdzenia przez kupnem „jak to działa"), przez produkty spożywcze, kosmetyki pielęgnacyjne i kolorowe, produkty dla dzieci (odpowiednio: 79% - jedzenie, 78% - kosmetyki pielęgnacyjne, 64% - kosmetyki kolorowe, 55% - produkty dla dzieci) po usługi finansowo-bankowe (58% Polaków deklaruje chęć wypróbowania tego typu usług).


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12608

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane