REKLAMA
REKLAMA

Badanie: 52 proc. Polaków deklaruje, że najczęściej robi zakupy w dyskontach

Autor: dlahandlu.pl 26 stycznia 2016 09:52

Z przygotowanego przez agencję badawczą Open Research raportu Shoppers’ Perspective 2016 wynika, że ponad 50 proc. klientów w procesie zakupu wybiera produkty FMCG spośród kilku marek, które zna i ceni. Możemy mówić zatem o lojalności klientów nie do jednej marki, ale do zestawu kilku marek w każdej kategorii, spośród którego klienci ostatecznie dokonują wyboru przy półce.

REKLAMA

W ramach badania wyodrębniono trzy główne segmenty: kupujących zorientowanych na markę, na cenę oraz na jakość. W odniesieniu do wyników badania z ubiegłego roku zanotowano wzrost liczby klientów, którzy podejmując decyzje zakupowe, kierują się ceną. Mowa tu jednak wyłącznie o klientach poszukujących „dobrego produktu w dobrej cenie” (26% ankietowanych). Nieznacznie natomiast zmniejszyły się grupy klientów, którzy porównują wyłącznie ceny, ponieważ nie chcą przepłacać, oraz „klienci jednej okazji”.
Wyniki badania potwierdzają tezę, że zdecydowana większość klientów podczas zakupów stara się działać w myśl zasady ‘value for money’ i w zależności od aktualnych ofert marek które zna, wybiera tą markę z danej kategorii, która w danym momencie posiada najlepszy stosunek jakości do ceny. Mówiąc o jakości „value” trzeba mieć na uwadze zarówno walory jakościowe konkretnego produktu, jak również ilość produktu w opakowaniu, a także estetykę opakowania. To wszystko w połączeniu z ceną odgrywa decydującą rolę, która marka zostanie ostatecznie wybrana na półce przez shoppera.

Z badania Shoppers’ Perspective 2016 firmy Open Research wynika, że o promocji danego produktu kupujący najczęściej dowiadują się z gazetek reklamowych (dostarczanych do domu lub rozdawanych w sklepach) – aż 42% respondentów wskazało gazetki reklamowe jako główne źródło informacji o promocjach. Na kolejnym miejscu - jako źródło informacji - znalazła się tabliczka promocyjna przy półce (25% wskazało badanych). Na kolejnych miejscach jako deklarowane źródła zdobywania wiedzy o promocjach znalazły się media, m.in internet (25% badanych) oraz reklama telewizyjna (21%), a także znajomi (14%) i aplikacje mobilne (4%).

Badania potwierdza wciąż dominującą pozycję dyskontów wśród najczęściej odwiedzanych sieci detalicznych. Ponad połowa respondentów (52%) wskazała dyskont jako rodzaj sieci, gdzie najczęściej dokonuje się zakupów artykułów spożywczych. Na kolejnych miejscach uplasowały się hipermarkety (25%), supermarkety (9%) oraz małe sieci spożywcze nie sieciowe (7%) oraz sieciowe (5%). Pozostałe miejsca sprzedaży, takie jak targ/bazar, internet czy stacja benzynowa, respondenci wskazywali bardzo rzadko.
W kategorii artykuły chemiczne i kosmetyki kupujący najczęściej deklarują zakupy w hipermarketach i dyskontach (odpowiednio 34% i 33%), a także w drogerii sieciowej (12%) oraz supermarkecie (10%).

Artykuł opracowany na podstawie badania „Shoppers’ Perspective 2016” przygotowanego przez agencję badawczą Open Research.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12399

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA